Svar: Afviser brystet om aftenen til fordel for flaske
22. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Cille
Da din datter vejer 4800g så vil hende udregnede mælkebehov i døgnet være ca 800ml. Fordel på 6-8 amninger svarer det til at hun har behov for at få mellem 100-135ml hver gang. At du derfor supplerer med 60 ml efter hver amning, lyder således til at være en forholdsvis stor mængde i forhold til hendes behov. Derfor er derfor er det reelt at hun efterspørger mere mad og vigtigt at du giver hende det - det er naturligt at hun græder, hvis du ikke tilbyder hende mælk nok ... :o)
Det lyder umiddelbart som en rigtig god idé at arbejde lidt på at øge din mælkemængde. Jo mere mælk du selv er i stand til at producere, jo mindre vil hun have behov for på flaske. Det er her rigtig vigtigt at du ammer så hyppigt som muligt og ikke i meget lang tid. Det er hyppigheden af amning fremfor tiden, der øger din mælkemængde - det giver altså mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time - det giver ikke mere mælk at amme i 1 time i stedet for i en ½.
Det er rigtig godt at du har lejet en elektronisk brystpumpe og hvis du kan lege en med dobbeltaggregat er det endnu bedre. Det kan faktisk øge din mælkemængde med op til 60 % hvis man kan stimulere/malke ud på begge bryster samtidig og samtidig sparer man tid. Du kan også gøre det at du ammer din datter på den ene side og imens hun ligger til der, har du så pumpen sat på modsatte side.
Ellers tænker jeg at det er en god idé, hvis du kunne prøve at stimulere med brystpumpen imellem to amninger. Det skal altså ikke være lige efter amning, at du sætter pumpen til, men måske 1-1½ time efter. Så får du stimuleret det ekstra og der vil stadig kunne nå at blive produceret ny mælk til din datter så vågner af lur og har behov for at blive lagt til igen.
Det er normalt at mælkemængden er størst om morgenen og formiddagen og bliver mindre i løbet af dagen og om aftenen. Det kan være derfor din datter er gladere for at die hos dig om morgenen, mælken flyder lettere til hende der, hvor om aftenen skal hun arbejde ekstra for det og så er flasken lettere at tage imod. Du kan måske forsøge med en lille sprøjte med mælk ved munden på hende om aftenen. Når du drypper lidt i munden på hende, så kan hun smage at der er noget at komme efter og så kan du måske få hende til at tage fat.
Du kan også forsøge at få mælken til at løbe ved at starte med at bruge brystpumpen, fjerne pumpen når mælken løber og vorten er trukket godt frem og så lægge hende til der. Det kan også gøre at hun tager bedre fat.
Du kan læse artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder under 'Artikler' her på siden.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske