Svar: Søvn og dagsplan
23. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt og vil således ofte også begyndt at gå lidt tidligere i seng end de måske ellers har gjort.
En plan for dagen til en stor dreng på 6½ måned kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og tilbydes frisk blød frugt i hånden (appelsinbåde, kiwi, blomme, fersken og lignende). Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Ammes og kan her også tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sidde med selv, gnaske i, øve sig på. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Det vil sige at han gerne må få indmaden af en frikadelle i sin grøntsagsmos, han må gerne få lidt sovs osv. på sin mos. Han kan også om aftenen tilbydes brødskorpe eller lignende at sidde med selv, opbløde med spyt og gnaske lidt i. Vand af kop
Puttes til natten ca 19.30-20 med amning eller en flaske vælling (det ved jeg I har givet før)
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Sover uden at få mælk
Som du kan se er der i denne plan skemad 3 gange dagligt + lidt mellemmåltider i form af frugt. Derudover sover han to gange dagligt og hvis det ikke rigtig fungerer for jer, så må 3 lidt mindre lure være okay - det vigtigste er at det fungerer for jer.
Jeg håber ovenstående giver en idé om hvordan du kommer lidt videre og hvordan en dag kan se ud, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske