Svar: Søvn - sover kortvarigt hele dagen
23. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt for din datters alder, at hun sover korte lure i løbet af dagen og da hun sover så godt om natten, som hun tilsyneladende gør og samtidig falder fint i søvn, når du putter hende, så lyder det umiddelbart som om at hun sover det hun har behov for.
De fleste børn vil gennemsnitligt have behov for 15 timers søvn i døgnet i 3-4 måneders alderen. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover mere og andre sover mindre. Det passer ofte med at barnet sover ca 10 timer i løbet af natten, afbrudt af amning og om dagen sover 3 lure, der sammenlagt giver 5 timer. Hvis din datter f.eks. sover fra kl. 20 om aftenen til næste morgen kl. 07, så sover hun 11 timer om natten. Hvis hun så sover 1 time 4 gange om dagen, så når hun samlet op på den mængde søvn hun har behov for og det er helt fint.
Du beskriver en pige som er glad, som leger, udvikler sig som hun skal, hun vågner - virker udhvilet og oplagt til at pludre, lege osv. og når hun så har været vågen i 1½ time, så bliver hun atter træt, spiser og puttes og falder fint og roligt i søvn. Jeg synes det lyder som om at din lille pige har det rigtig godt og er god til at regulere sit søvnbehov.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, håber ovenstående giver lidt ro:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske