Brev:
Søvnproblemer - 14 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
14 mdr.
Søvnproblemer - 14 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dreng på snart 14 måneder, som har store problemer (synes jeg) med at sove. Det er både nat og dag.
Jeg lægger lige ud med en oversigt over hans dag:
Mellem 06.30-07.00: Vi står op og spiser havregrød.
Mellem 09.00-10.00: Formiddagsmad (frugt, mælk/vand, brød med smør)
Mellem 11.00-12.00: Frokost (rugbrød med pålæg, kogt gulerod, broccoli, ærter etc., vand)
Ca. 12.00: Middagslur (den varer fra 15 minutter til en time)
Ca. 14.00: Eftermiddagsmad (bolle med smør, frugt, grønt, mælk)
Mellem 17.00-18.00: Aftensmad
Mellem 18.30-19.30: Flaske, godnatsang, putning
Han spiser godt af stort set alt, vi tilbyder ham.
Om dagen sover han mellem 15 minutter til en time. Når vi (eller vuggestuen) er så heldige at få ham til at sove en time, er det som regel med én eller flere opvågninger undervejs. Som oftest sover han en halv time og vil ikke sove længere, selvom han virker træt.
Vi troede problemet med den korte lur var, at han nu var klar til kun at sove én gang. Det gør han nu, men det har ikke ændret noget. Jeg har et par gange i weekenden lagt mig med ham, når han er vågnet efter den halve time, og så har han sovet en time eller mere sammen med mig.
Nætterne er helt ulidelige. De sidste fem måneder har han vågnet tre eller flere gange om natten, men det er efterhånden blevet oftere. I løbet af de sidste uger er han vågnet hver halve til hele time natten igennem. Nogle nætter har vi et par timer, hvor han ikke kan finde ro, men hvor han vågner med 5-10 minutters mellemrum.
Når han vågner begynder han straks at smågræde og sætter sig op. Vi har forsøgt at lade ham græde lidt i håbet om, at han selv ville falde til ro, men hvis vi ikke gør noget, eskalerer gråden bare. Så snart vi tager fat i ham, klasker han nærmest sammen og falder straks til ro. Nogle gange er det bare det, der skal til, andre gange vågner han op igen, så snart vi lægger os tilbage i vores seng (som står lige ved siden af hans). Det virker som om, han ikke kan finde ro uden os.
Vi har prøvet at lade ham sove i vores seng, men han vågner stadig. Den sidste uge har vi ladet ham blive i sin egen seng hele natten. For en måned siden (dog afbrudt af to gange sygdom af hver fire dages varighed) startede vi på at lade ham falde i søvn selv (vi har tidligere siddet hos ham til han sov). Han accepterer at blive lagt over i sin seng, putter sig og lukker øjnene, men så snart vi rejser os og går, sætter han sig op og begynder at græde. Vi kigger til ham hvert 3-4 minut, lægger ham ned, giver ham sutten og han falder straks til ro. Men så snart vi går, starter han igen. Det virker som om, han har meget brug for at være tæt på os, men kan det virkelig passe, at det kan vare ved i fem måneder? Vi synes snart vi har prøvet alt – inkl. at lægge ham i sit eget værelse, men det gjorde bare nætterne hårdere for os.
Vi er efterhånden temmelig slidte og også lidt bekymrede for ham – det må jo være usandsynligt hårdt for ham at vågne så mange gange om natten og kun sove en kort lur i løbet af dagen. Vi har forsøgt at lade ham få en lur, når vi henter ham fra vuggestuen (han startede dér for snart tre måneder siden), men det kan tage mellem en halv til en hel time at få ham til at sove, og så kan det næsten ikke betale sig ifht aftensmaden.
Jeg skal lige nævne, at han har haft væske i mellemøret og har fået dræn i. Det ændrede dog ikke noget.
Har du et bud på, hvorfor han ikke kan sove længere om dagen? Og hvorfor han bliver ved med at vågne om natten? Når han vågner om natten virker det som om, han forventer at vi er der, giver ham sut og lægger ham ned. I mine sorteste øjeblikket, hvor jeg synes det hele er håbløst, har jeg tænkt, om vi skal flytte ham ind i sit eget værelse igen og køre ”Godnat og sov godt” (blot med 3-4 minutters mellemrum) om natten, så han kan lære selv at falde til ro - vil det mon virke?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner, Mette