Svar: Søvnproblemer - 14 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng er meget tryghedssøgende. Du fortæller jo at han lige nu roligt lægger sig i sin seng, at han putter sig og lukker øjnene - men han græder hvis han oplever at I går fra ham. Du fortæller også at han om natten kan sætte sig grædende op, gråden eskalerer hvis I prøver at trække tiden, hvorimod han falder fuldstændig til ro, når I er der for ham og giver ham fysisk kontakt. Omkring lurene om dagen fortæller du, at hvis du lægger dig sammen med ham, så kan han sagtens sove en time eller mere - ligger han alene, så er det svært for ham at sove ...
Der kan være rigtig mange grunde til at jeres dreng reagerer som han gør. Sygdomsforløb, angst for at sove i et mørkt rum, dårlige erfaringer med at sove alene, ingen erfaring med at sove alene - rigtig meget spiller ind. Det kan også være at han bare er lidt mere følsom end de fleste og har behov for den ekstra tryghed, som han tydeligvis oplever ved at I er hos ham.
Der er altid en risiko for at man kommer til at trække søvnritualet ud, når man bliver siddende. Hvis han er meget bange for at sove alene, så vil han måske ligge og holde øje med jer, fordi han et eller andet sted jo godt fornemmer at I går fra ham lige om lidt. I stedet for at blive rolig, så begynder han måske at blive mere urolig - simpelthen uroen, angsten for at I går. Derfor ligger ham måske og holder øje med jer og vægrer sig mod at sove, han tør ikke give slip fordi han ved at I går lige om lidt ...
At gå til og fra ham kan I naturligvis forsøge, men hvis han bliver dybt ulykkelig så synes jeg ikke det er nogen god idé. I stedet vil jeg anbefale jer at I forsøger at være til stede i rummet, stryge tøj, lægge tøj sammen og lignende. Simpelthen fordi I laver noget rent praktisk og dermed signalerer at I ikke er der for at vente på at han falder i søvn, men fordi I har nogle andre ting I skal lave. Samtidig kan I så berolige og betrygge verbalt "mor er lige her, læg du dig ned, nat-nat" og på den måde stille og roligt lære ham at falde i søvn uden at behøve tæt fysisk kontakt.
Har han en substitut for mor og far? Det ville være rigtig godt, hvis I kunne finde en bamse, en klud eller lignende som han føler tryghed ved og som han kan sove med både aften og om dagen, når han er i vuggestue. Det er helt relevant at han får sin middagslur og det er rigtig godt, hvis der er en pædagog i nærheden af ham, når han skal sove. Det lyder også her som om at han jo netop om dagen vågner op for at sikre sig at han ikke er alene, at han roligt kan sove videre. På samme måde som han om natten, når han sover hos jer, bliver urolig, vågner men falder til ro, når han mærker at I er der og hvor han ligger ...
Jeg tænker altså at jeres drengs soveproblemer handler om tryghed og om at han har rigtig meget behov for at vide at I er der for ham, at han kan føle sig fuldstændig tryg ved at skulle sove, fordi I passer på ham ...
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske