Svar: Kræsen - 8 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Det er meget vigtigt at du udnytter at din datter lige nu har en alder, hvor hun naturligt putter ting i munden. Det gør det langt lettere at introducere nye fødevarer og ny smag og konsistens end når hun om 1-2 måneder ikke længere automatisk åbner sin mund ... Derfor er det rigtig godt at du nu er opmærksom på at tilbyde hende så meget forskelligt som muligt og virkelig arbejder på at få hende til at spise mere rigtig mad.
For at være sikker på at hun også får noget at spise, så synes jeg du skal bibeholde den grød om morgenen, som hun er glad for og vant til at få. Det er en god idé at starte dagen med noget du ved hun godt kan lide, det giver også dig lidt ro, at vide at hun har fået noget. Du kan med fordel godt forsøge at blande grøden med lidt anden form for grød, så hun stille og roligt vender sig til at få en anden og måske grovere type end den hun får lige nu. Hvis hun f.eks. er glad for risgrød, så kan du godt forsøge at blande lidt havregrød eller flerkorngsgrød i, så konsistensen stille og roligt bliver noget andet.
Du kan også slutte dagen med en godnatgrød, som du ved at hun kan lide og på den måde sikre dig at hun ikke går sulten i seng, men ellers er det et spørgsmål om at tilbyde hende alderssvarende mad i løbet af dagen og herunder at tilbyde hende mad i stykker, mad hun selv kan sidde med, suppleret med mos.
En plan for dagen ser således ud, jeg tror jeg har sendt den til dig før ... :
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Yndlingsgrød evt. blandet med f.eks. havregrød, eller flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som f.eks. godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 sover 1½-2 timer, kan evt. ammes inden, det afhænger af det samlede mælkeindtag og behov.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, pasta/spaghetti med kødsovs, frikadeller (kød/fisk), boller i karry, lasagne, laks, rødspættefileter, farsbrød osv. Grøntsager i stykker og også gerne moset med lidt sovs. Fortsat altså både mad i stykker og mad som er moset. Vand af kop.
Suppleres med yndlingsgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig
Det skulle meget gerne være sådan, at netop variationen gør at hun finder maden interessant. Jo mere forskelligt jo bedre.
Din datter er ikke udspekuleret, hun er ikke beregnende og tænker ikke "Hvis jeg lukker munden sammen så disker mor nok op med min yndlingsgrød" Derfor gør det ikke noget at du slutter dagen med det du ved hun godt kan lide :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske