Brev:
Drømmer hun?
23. oktober 2008
Alder:
2 år
Drømmer hun?
Hej Helen.
Jeg skriver til dig ang. min datter på 2 år. Hun vågner ofte om natten og er meget ked og sur. Hun er nærmest helt utrøstelig, og vil ingen ting. Hun bliver rigtig sur på os hvis vi prøver at putte hende eller tage hende op eller noget andet.
På det sidste er det blevet sådan at min mand simbelthen går ind til hende og lægger sig på en madras ved siden af hendes seng, når hun vågner. Mest af alt fordi det simbelthen er for hårdt at skulle rende ind til hende 2-3 gange om natten, og det hjælper hende bare det at hun kan få lov at holde i hånd.
Hun sover på værelse sammen med sin storesøster på 5 år, Hun sover nederst i en køje seng, og de har en lille lampe som står tændt hele natten.
Enkelte gange er hun selv rendt ud af sengen og ind til os. Der falder hun forholdsvis hurtigt i søvn igen. Er dog stadig sur og vred hvis man "kommer til at gøre noget forkert". Hun har altid haft svært ved at falde i søvn om aftenen, og i lang tid har hun været meget ked af det når hun skulle lægges i seng "ik sov" siger hun så, og hun bliver rigtig ked af det hvis vi går ud. Efter at hun er kommet over i en rigtig seng og selv kan gå ud, må vi lægge hende ind 5-10 gange inden hun falder i søvn... og det ofte grædende.
Hun har mange konflikter med sin storesøster, og det forfølger hende måske også om natten, for hun råber nogle gange i søvne "DET MINEEE"....
Det er ikke altid nemt at være lille søster og det har heller ikke gjort det nemmere at hun er blevet storesøster for 3 mdr siden. Hendes søvn "problemer" er helt klart også blevet være efter at hun blev storesøster.
Mit spørgsmål er om hun drømmer når hun vågner, eller hun bare er utryg, og hvad vi kan gøre for at lette det for hende
Hilsen
Anette