Svar: Drømmer hun?
23. oktober 2008
Alder:
2 år
Kære Anette
Det lyder ganske bestemt som om at din datter drømmer og det bedste I kan gøre, er faktisk at berolige hende og sidde hos hende, når hun skal sove. Jo mere roligt hun falder i søvn, jo mere roligt vil hun sandsynligvis også sove om natten.
Da hun kun er 2 år gammel, så er det stadig begrænset, hvor meget hun kan fortæller jer om hvad hun tænker og føler, men hun har stadig en masse tanker og brug for at slippe dagen og overgive sig til søvnen. Havde hun været lidt ældre, så ville jeg have anbefalet jer at tale med hende om dagens forløb, hvad der er sket dagen igennem, så hun ligesom fik det hele bearbejdet inden hun skulle sove - men det er hun for lille til.
I stedet tænker jeg at I måske kan fortælle hende en lille historie om hende selv og de ting hun har oplevet og her legalisere nogle af de følelser som I måske tror rumsterer i hendes hovede. "Der var en gang en lille pige, som gik i vuggestue. I vuggestuen skulle hun hver dag ... Den lille pige skulle også både storesøster og lillesøster og det var nogle gange rigtig svært fordi ... og så sagde mor at ..." Hvad I nu kan finde på.
Det er også sådan at børn bliver bange for forskellige ting i løbet af deres liv og de mindste børn, det vil sige børn under 2 år vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker på. Hvor børn i 2-3 års alderen ofte vil være bange for mørke og bange for små dyr. Derfor er det rigtig fint at I er opmærksomme på at pigerne har en natlampe på værelset, så hun kan orientere sig når hun vågner, så hun ved, hvor hun er.
Det lyder umiddelbart som en periode hos jer, og som en helt naturlig reaktion på at blive storesøster samtidig med den alder hun har, den udvikling hun lige nu går igennem.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med dem alle 3 :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske