Svar: Skemad, mængde og frysning
27. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Dejligt at det går så godt med skemad og indtag af modermælkserstatning. Det lyder som om at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at begynde :o)
Du må gerne give din datter skemad to gange dagligt, men det er stadig meget vigtigt at du holder mængden nede på 3/4-1 dl. af gangen, så hun ikke får problemer med maven og manglende indtag af mælk. Da hun ikke er ældre end hun er, så er mælken fortsat det vigtigste indtag for hende.
Du kan godt tilbyde hende grød to gange dagligt, men du må også gerne forsøge med grøntsagsmos. Kartoffel er ofte god at starte med, det giver en god basis og så kan du komme forskellige andre slags grøntsager i - gulerod, blomkål og broccoli er gode startere.
Det ses nogle gange at børn som ligger hurtigt ud og spiser rigtig meget og rigtig godt fra starten, pludselig når et tidspunkt hvor de afviser det hele. Derfor er det meget vigtigt at du går meget langsomt frem og ikke tilbyder hende alt for meget - hverken mængde mæssigt eller variationsmæssigt. Du skal tænke på at fra kun at have fået mælk, så er smagen af mad enorm og giver rigtig mange nye stimuli at forholde sig til - bliver hun bombarderet, så kan man altså risikere at hun pludselig siger fra ... så stille og roligt fremad, så går det som regel fint.
Da hun er glad for risgrød, kan en stille overgang f.eks. også være at bruge den som basis og så komme f.eks. lidt gulerodsmos på som topping. Stille og roligt kan guleroden så udgøre mere og mere og blive den gennemgående smag i grøntsagsmosen når du starter med den. På samme måde vil det være en god idé at bibeholde samme type grød om dagen, når du begynder med grøntsagsmos og bibeholde samme type grøntsagsmos om aftenen, når du varierer grøden. Simpelthen for at et af måltider er det samme, er noget hun kender.
Grød kan desværre ikke fryses, det bliver til en klæg masse som ikke er særlig lækker at spise. Du kan derimod godt lave en dobbelt portion grød og gemme halvdelen i køleskabet - det kan godt holde sig et døgn der.
Grøntsagsmos kan sagtens fryses. Normalt anbefaler jeg at man laver en ren grøntsagsmos, med grøntsager og lidt af kogevandet og så fryser dette. Det anbefales nemlig at frugt og grønt optøes direkte i gryden. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst. Den frosne grøntsagsmos lægge i gryden, evt. med lidt vand, så det ikke brænder på og så tilsættes modermælkserstatning eller udmalket modermælk og fedtstof, så man får en god og lind konsistens, der passer til barnet og som smager godt.
Man kan fryse grøntsagsmosen ned i små plastbøtter med låg, nogle familier bruger dog også isterningebakker kommet i en frysepose. Så kan man tage de 3-4 terninger op, som barnet spiser ...
Frugtmos kan man også lave selv, det kan også holde sig i køleskabet eller fryses ned.
Det er en rigtig fin plan for dagen I har, det ser super godt ud. Det vl være rigtig fint at tilbyde hende andet måltid skemad kl. ca 18, så kan udgangspunktet også være de grøntsager I andre får til aftensmad ..:o)
Fortsat held og lykke med hende, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske