Svar: Er begyndt at vågne tidligt om morgenen
27. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanette
Det er vigtigt at du forsøger at holde fast i at Rasmus ikke tilbydes flaske, når han vågner kl. 04-05, men trækker tiden til kl. ca 05/06 ... Hvis du begynder at give ham flaske kl. 04, så vil du kunne risikere at han vågner fordi han er sulten, at hans mave simpelthen vender sig til at skulle spise der og med den alder han har, behøver han ikke få dette behov :o)
Derudover kan der være en sammenhæng imellem hans lure i løbet af dagen, hvor jeg tænker at du skal prøve om du kan få ham til kun at sove 2 gange, men få ham til generelt at sove lidt senere i løbet af dagen, så han netop kan nøjes med de to lure og stadig holde sig vågen til I spiser kl. 19 ...
Jeg vil også foreslå dig at du begynder at tilbyde ham lidt mere mad og også mere som han selv kan sidde med, nu hvor han er blevet 7 måneder.
Mit forslag til en dagsplan ser således:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og tilbydes frisk frugt i hånden, start med den lidt bløde frugt som appelsinbåde, kiwi, fersken, blommer eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas du køber. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper i hånden, agurkeskiver, en kartoffelbåd eller lignende som han kan gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. ca 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, og tilbydes igen frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Før aftensmad 17-18: Tilbydes lidt agurkestænger, kogt gulerod, en brødskorpe eller lignende imens du gør aftensmaden klar. De fleste børn er lidt sultne på dette tidspunkt :)
Aften 19: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, kogte blomkål, broccolihoveder eller lignende i hånden - hvad I nu får. Han skal både have mos og mad i hånden, sidder sammen med jer ved bordet og spiser det I også får ... Mælke eller vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert ligesom nu.
Tilbydes flaske med mme og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Sover til næste morgen tidlig
Som du kan se er der i denne plan lidt mere mad, udgangspunkt i jeres mad, mad i hånden osv. ligesom jeg også har flyttet lidt på tiderne for søvn om dagen. Jeg håber det virker for jer, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske