Svar: Putning, vil pludselig ikke lægge sig til at sove
27. oktober 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Christina
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at jeres datter nu har fået en juniorseng. Det giver hende tryghed at vide, at hun kan stige ud af den og samtidig tænker jeg, at det er rigtig fint at I kan sidde hos hende, når hun skal sove. I har mulighed for på den måde at give hende fysisk kontakt og nærhed og det har hun brug for lige nu.
Jeg synes I skal holde fast i at hun skal sove i sin egen seng, men I skal naturligvis gøre det ligeså trygt at være der, som at ligge i smørhul. Det betyder at hun skal have en lille lyskæde eller en natlampe på værelset - børn i den alder er ofte lidt bange for mørke og små dyr, og netop i øjeblikket hvor der er lyslygter, hekse og vampyrer allesteder (måske også i vuggestuen/dagplejen) så pirrer det måske lidt til hendes uro og utryghed ved mørke ... Døren til værelset skal også stå åbent, så hun kan høre jer, at I er der og så hun ved at hun kan komme ud, når og hvis hun har behov.
Jeg vil foreslå dig at sidde hos hende, når hun skal sove - du skal ikke lægge dig sammen med hende, men sidde ved siden af hende i sengen, så hun kan mærke dig, du kan holde hende i hånden, læse i en bog osv. og således være der og give hende roen men uden at I behøver ligge sammen.
Jeg vil også foreslå dig at du, hvis du ved at hun i øjeblikket, konsekvent er 45 minutter om at falde i søvn, simpelthen putter hende 30 minutter senere end du normalt ville gøre, for at være sikker på at hun er træt nok, at putte ritualet ikke trækker ud og at hun således sover i løbet af 15 minutter.
Det er fint at sidde hos hende, men det er også vigtigt at hun ikke ligger og holder øje med hvorvidt du går eller stadig er der - for så sover hun ikke af frygt for dette. Så kan det være meget bedre at gå ud af rummet, fortælle at du lige skal hente noget tøj og så kommer du tilbage igen. Du har således et formål med at gå frem og tilbage - det rene tøj skal lægges på plads i skabet - og det signalerer noget helt andet end at hun skal sove nu. Hun kan bare ligge stille og roligt, slappe af og så kommer du igen :o)
Du kan også gøre det, at du holder dig i nærheden, stiller dig og stryger tøj eller lignende - igen noget praktisk, og så verbalt berolige hende "jeg er lige her, læg du dig bare ned, nat nat, mor passer på dig" eller hvad du nu kan sige.
Og ellers så er det fint, at hun en gang imellem stiger ud af sengen, gå ind efter jer. Så tager du hende bare i hånden og følger hende tilbage i seng igen, sidder lidt hos hende, kærtegner hende lidt, fortæller igen at hun roligt kan lægge sig til at sove osv.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske