Svar: Introduktion til vælling
27. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Nynne
Det lyder umiddelbart som om at det ville være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at arbejde på en lidt mere fast rytme om dagen. Måden din datter sover på om natten og hendes behov for mælk og hvornår hun søger dette, hænger meget sammen med hvordan hendes rytme for søvn og madindtag er om dagen.
I forhold til hendes alder, er det helt relevant at arbejde på at hun sover 2 lidt længere lure i løbet af dagen + en powernap sidst på eftermiddagen. Herved vil hun stille og roligt kunne gå lidt senere i seng og du vil kunne sikre hendes indtag af mad og mælk i løbet af dagen bedre, så hun ikke behøver søge det om natten.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover herefter sin 3 lur, som ofte er en powernap på måske 30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli, vand af kop. Vent med dette måltid til hun er lidt ældre og har vænnet sig til skemad til frokost.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Evt. amning x 1 men kan måske godt undvære
Som du kan se af denne plan er det altså vigtigt at du forsøger at ændre lidt på de tidspunkter hvor hun sover og hvor hun er vågen og spiser. Du ændrer bedst ved at flytte det hele med ca 15 minutter dag for dag. Det vil sige at hvis du plejer at putte hende til morgenlur kl. 8, så forsøger du nu at flytte tidspunktet til 8.15, så 8.30 osv. indtil du når frem til 9-9.30 som beskrevet her. Det samme gør du omkring de øvrige tidspunkter på dagen - hele hendes rytme skal flyttes lidt.
Derudover skal du forsøge at komme ind i en fast rytme for hvornår du giver skemad, ammer og derefter putter og forsøge at kigge på tiderne jeg har skitseret her. Jeg tænker altså at det hos dig handler mere om at få skabt lidt fast rytme og genkendelighed i løbet af dagen, end det handler om behov for vælling.
Vælling er det der hedder tilskudsblanding og det kan i princippet undværes. Når barnet trives rigtig godt på modermælk, så er der i princippet ikke grund til at introducere vælling, man kan ligeså godt starte med rigtig grød, præcis som du har gjort.
Men nogle forældre synes at vælling inden putning eller sen aften er rigtig godt, fordi det mætter mere end modermælk og derfor kan give barnet (og dermed også forældrene) en lidt længere og mere sammenhængende nattesøvn. Der er jo den fordel at barnet i forhold til indtag af skemad, ofte drikker store mængder vælling, så mætheden hænger ofte også sammen med mængden der indtages. Det er således ikke usædvanligt at et barn indtager 180-200ml vælling til natten.
Derudover har vælling, eller det at tilbyde flaske generelt, den fordel at far kan tage over og mor kan få fri til at gøre andre ting. Et barn der tager flaske er også lettere for andre at passe, hvis både mor og far gerne vil i byen. Men det er som sagt ikke noget man skal.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske