Brev:
Øge i madindtag og vækkes eller ej?
27. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Øge i madindtag og vækkes eller ej?
Hej Helen,
Et par spørgsmål;
Vores dreng er nu 5½ mdr. Han ammes, får indimellem en supplerende flaske samt er nu oppe på 2 gange mad om dagen; grød og frugtmos til frokost og kartoffelmos og frugtmos til aften (ca kl.18). Vi startede ud med mos til aften for ca en uge siden. Hvornår vil det være passende at starte op med endnu en måltid (morgenmad)? Og er det bedst med grød?
Han er desværre ikke ellevild med kartoffelmos. I dag "snød" jeg ham ved at putte frugtmos i kartoffelmosen, og ja, så gled det bedre ned - men den løsning er da vist ikke helt holdbar. Har du ideer til alternativer til kartoffelmos?
Lillemanden er i virkeligheden blevet til storemanden - hvor jeg før var nervøs for om han tog for lidt på - er jeg nu omvendt urolig for at han bliver for stor! - Han var 4800 gr. ved fødslen og er nu oppe på 10 kg. Skal man passe på overvægt allerede i den alder? - eller vil det udligne sig?
Og så det sidste spørgsmål :o).
Som det er nu vågner han ml. 23-24 for at blive ammet og så igen kl. ca. 03 og tilsidst ml. 5-6, hvor det så er morgen. Jeg har tænkt om jeg evt. skal tage ham op og amme ham inden jeg går i seng (også selvom jeg går i seng kl 22 nogen gange) for derved at kunne sove lidt længere før jeg bliver vækket første gang. Dilemmaet er, at jeg jo håber på, at han måske lige pludselig begynder at springe den første amning over, og at jeg, hvis jeg begynder at tage ham op ved min sengetid, giver ham en "dårlig" vane og giver ham mad uden at han egentlig har behovet. Kan du sige noget om, hvor længe han har behov for måltidet sen aften/midnat? Og om det er dumt at give ham mad før han melder sig om aftenen?
Tak for svar :o)