Svar: Øge i madindtag og vækkes eller ej?
27. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Når skemaden fungerer og barnet er godt igang som hos jer, så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen have behov for et måltid ekstra og det vil her normalt være rigtig fint, at tilbyde grød som morgenmad.
I 6 måneders alderen kan barnet samtidig få de lidt grovere grødtyper som øllebrød, havregrød og flerkornsgrød og også grøntsager kan der gives masser af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Når barnet i 6 måneders alderen har vænnet sig til grøntsagsmosen, så er det tid til at komme igang med lidt kogt kød eller fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også sagtens bruge det I andre spiser, så han stille og roligt tilbydes mere og mere af jeres mad og mere variation.
Nogle børn bryder sig ikke om kartoffelmos, det er som om at det hæver og klistrer i munden på dem og de får brækfornemmelser af det. Derfor kan du sagtens lave mos uden kartoffel og bruge alt muligt andet. Da han lyder til at være lidt til den søde tand, så kan du f.eks. lave mos hvor du lader gulerod, ærter, græskar, pastinak og lignende indgå fordi det giver en lidt sødere smag. Man kan faktisk også købe sweat potatoes, hvis han bedre kan lide dem og det handler om smagen mere end konsistensen.
Som udgangspunkt skal du give din dreng den mængde mad og mælk han behøver. Det er helt normalt at børn på modermælk kan veje 10 kg når de er 5 måneder, - og han var tilmed en stor dreng ved fødslen. Vægten vil dog naturligt stagnere i takt med at han overgår til anden mad og i takt med at han begynder at bevæge sig mere, bruge sig selv mere fysisk. Så du skal ikke sætte ham på diæt eller give ham fedtfattig kost, hans energibehov skal fortsat dækkes - men selvfølgelig via sund mad.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne springe den midterste natamning over. Det vil sige at man ammer, når barnet puttes, omkring midnat og tidlig morgen. Det er altså amningen kl. 03 man undværer. Du kan sagtens forsøge om du kan amme ham kl. 22-23 og satse på at han så sover til næste morgen tidlig kl. 05 inden han behøver mælk igen .. det er et forsøg værd.
En plan for dagen med 3 måltider skemad til et barn på 6 måneder, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød skiftevis grøntsagsmos, som stille og roligt også begynder at indeholde kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. - den begynder ofte at kunne blive sprunget over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos, som stille og roligt begynder at indeholde kød eller fisk, og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 22-24: Ammes
Nat: Begynder at kunne sove igennem til næste morgen tidlig
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om hvordan I kommer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske