Svar: Vil ikke spise aftensmad - 11 mdr.
27. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære KJ
Dejligt at høre at det går så godt og at jeres dreng trives.
Det lyder helt rigtigt at jeres dreng er træt om aftenen og har svært ved at overskue maden og det at spise. Derfor er det helt fint, at I hjælper ham med at spise lidt med ske, så I sikrer jer at han ikke går sulten i seng, men får det han har behov for.
Det er dog ofte også sådan at det at lukke munden og dreje hovedet, skubbe skeen væk, er et udtryk for at barnet gerne vil spise selv og derfor er det også rigtig vigtigt at I tilbyder jeres dreng mad i stykker, som han kan spise med fingrene og at I tilbyder ham mad med gaffel. Han er nemlig for lille til selv at spise med ske, men hvis I hjælper ham med gaflen, så vil han godt kunne finde ud af det og det er vigtigt at han oplever at kunne selv.
Prøv at give ham lidt mad af gangen, så det ikke virker overvældende og for uoverskueligt. Prøv at give ham lidt forskelligt, som appellerer i farver - f.eks. lidt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt sammen med lidt pastaskruer og små stykker kød. Så kan han selv vælge, hvad han vil spise - noget kan spises med fingrene, andet med gaffel og I kan supplere med lidt mos ved siden af - f.eks. ris med lidt sovs, kartofler moset med lidt sovs eller lignende, hvad I nu får. I kan også afslutte aftensmåltidet med en portion frugtgrød med mælk eller indføre en godnatgrød, så I er sikre på at han er mæt, når han skal sove.
Så en balance imellem at tilbyde ham lidt ekstra, når han er for træt til at klare det selv, så han ikke går sulten i seng. Samtidig med at imødekomme hans lyst til selv at spise og ikke længere skulle mades.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske