Svar: Min datter skriger
27. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Børn vil i perioder skrige, simpelthen fordi de for det første øver deres stemme, men også fordi de meget hurtigt lærer at det er en måde at få opmærksomhed på. Der er jo ingen tvivl om at I reagerer med det samme, når hun pludselig sætter i et hyl :o)
Det hjælper ofte at anerkende hendes lyst til at bruge stemmen og derfor opfordre hende til at sige andre lyde: "Hold da op, hvor du kan skrige, kan du også prøve at hviske ..." eller hvad lyd du nu kan finde på - "kan du også sige ligesom en hund, en ambulance, eller måske som en hest" ...
I kan prøve at aflede hende, få hende på andre tanker, hjælpe hende, så der sker noget andet og så skal hun naturligvis tages op, hvis skriget skyldes at hun ikke vil sidde i sin stol mere fordi hun har brug for stillingsskift eller andet.
At skrige behøver således ikke kun være tegn på smerte, men kan sagtens være udtryk for øget selvstændighed og behov for at øve sin stemme :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske