Svar: Opstart på fast føde og behov for vælling
28. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Tidspunktet for hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og det er ikke nok at se på barnets alder. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal er ofte at barnet begynder at vågne hyppigt om natten og søge brystet mere. I første omgang skal man her forsøge at øge sin mælkemængde dagen igennem og se om ikke dette er nok. Hvis barnet trods øget mælkeindtag fortsat viser tegn til at have behov for ekstra, så kan man starte.
Et andet vigtigt signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet skal også holde hovedet selv og dreje hovedet bevidst efter skeen eller den mad du f.eks. spiser, når du sidder med din dreng på skødet. Du kan næsten føle at han spiser din mad med øjnene. Samtidig skal du sikre dig at hans mave fungerer fint og at han er begyndt at savle som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Alt efter barnet alder, når man begynder at vil give noget andet end modermælk, kan man overveje hvad der vil være hensigtsmæssigt at begynde med.
Vælling er det der hedder tilskudsblanding og det betyder at det kan give som tilskud til brystmælk eller modermælkserstatning, men det betyder samtidig at vælling ikke er noget barnet behøver få - faktisk kan nogle børn springe vællingen over og gå direkte til grøden som skemad.
Fordelen ved vælling er, at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling mætter lidt mere end modermælk og nogle forældre synes det er dejligt at tilbyde barnet en flaske om aftenen, fordi far så også kan tage over. Ofte drikker barnet mellem 150-200ml vælling.
Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan det være lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos anbefales i løbet af dagen. Alt for meget skemad inden sengetid kan gøre at barnet sover mere uroligt - tarmene arbejder på højtryk med at nedbryde føden og derfor kan skemaden give mere urolige nætter, hvis det gives inden sengetid og det var jo ikke de man ønskede at opnå...:o)
Da din amning tilsyneladende fungerer rigtig godt, så skal du altså gøre op med dig selv, hvorvidt du synes det er vigtigt og rart at din dreng er i stand til at tage imod en flaske og om du derfor vil give ham vælling til natten - eller lade far tilbyde ham en flaske til natten. Det kan være praktisk at han vil tage imod en flaske, hvis han skal passes i længere tid, men det er en prioritering I laver og det kan være fair nok, men det er altså ikke fordi din dreng har behov for vælling ... :o)
Når I begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Konsistensen behøver ikke nødvendigvis at være tynd, nogle børn mestrer fint eller måske bedre teknikken, hvis grøden er lidt fastere og mere som grøden normalt skal være. Du må forsøge dig frem.
Hvis jeres dreng viser sig at mestre teknikken rigtig godt og tilsyneladende kan spise store mængder, så skal I ikke proppe ham og lade ham styre det selv i starten. Det er vigtigt at han kun tilbydes 4-5 skefulde, så der stadig er plads i maven til mælk efterfølgende. Det vil være fint at tilbyde skemaden formiddag eller frokost i begyndelsen og når han så begynder at kunne spise lidt større mængder, når maven fungerer og det hele går godt, så kan I tilbyde ham skemad 2 gange dagligt (frokost og aften) hele tiden efterfulgt af mælk.
Sammen med skemaden skal han have vand, men derudover bør mælkeindtaget være det samme som hidtil. Hans mælkeindtag skal således ikke sættes ned men skal suppleres med lidt skemad. Hvis du således ammer 6 gange i døgnet nu, så skal du fortsat amme 6 gange i døgnet, når du starter med skemad, det bliver der ikke ændret ved. En flaske kan derimod godt gøre det ud for en amning om aftenen, men du skal så vide, at det på sigt vil nedsætte din mælkemængde, for når du ikke ammer, så vil din krop tro at din dreng ikke længere behøver mælken.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske