Svar: Ukontrollerede bevægelser og soverutine
28. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Victors mor og far
Det lyder som en rigtig god idé at hjælpe Victor til fysisk ro ved at svøbe ham og jeg tænker at I måske i løbet af dagen, skulle overveje om ikke han kunne have gavn af at sove i en voksi pose, duni-duo, slee bee, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen. Det kan hjælpe ham til at holde sammen på sig selv, så han ikke flagrer så meget med armene og benene.
Det er helt naturligt at børn i Victors alder har en motorisk uro, han bruger sine hænder og ben mere og mere bevidst og øver sig i dette. I kan sikkert fornemme at han nu begynder at få fat i legetøj, forsøge at bevæge det, bruge det - men ofte rammer han sig selv, får slået sig selv med ranglen i ansigtet osv. han mestrer endnu ikke at kontrollere sine bevægelser.
Man kan desværre ikke sætte tid på, hvornår barnet begynder at sove mere roligt. Det kommer i perioder og i takt med at barnet udvikler sig fysisk, vil der komme perioder, hvor barnet motorisk er meget urolig. Således vil børn i 8-10 måneders alderen, hvor de f.eks. begynder at kravle, ofte i søvne lægge sig op på alle fire og rokke, ligesom de også kan finde på at ligge og banke hovedet ind i sengegavlen og lignende ... :o)
Det kan måske hjælpe Victor med en sut og en sutteklud ved ansigtet. Når han er ammet og svøbt og derefter lægges ned i liften eller i barnevognen, så vil han naturligt mangle brystet ved sit ansigt. Derfor kan sut og sutteklud give lidt associationer i den retning og hjælpe ham til at slappe af og bedre overgive sig til søvnen.
I skal putte ham på det tidspunkt, hvor han tydeligt er parat til at sove, der hvor I kan se at øjnene kører rundt i hovedet og hvor han lige misser, men ikke kan klare at være vågen. Se og lyt til hans vejrtrækning og læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn. Stille og roligt putte ham fra din favn og ned i sengen, stadig svøbt og med sin sut og sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved ham, stryg ham over næsen - "det tredie øje", hold hænderne på hans krop, så han mærker varmen, tyngden, roen. Vug ham evt. lidt imens han ligger ned, sving evt. liften lidt eller tril lidt med barnevognen - stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis han så ikke falder i søvn i løbet af få minutter, så har I ganske givet ikke ramt det rigtige tidspunkt, så skal han op, evt. tilbydes brystet igen - han var ikke mæt nok - og så må I prøve igen.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske