Svar: Den evige dårlige samvittighed
28. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Det lyder som om at din datter stortrives og har det rigtig godt. Det er absolut intet af det du skriver som gør mig bekymret, men som mor vil man altid bekymre sig - det kan slet ikke undgås.
Jeg sammenligner ofte med at når barnet bliver født så følger der en rygsæk med. I rygsækken ligger der forskellige pakker, nogle pakker bliver skiftet ud undervejs, andre ligger der altid - og en af pakkerne, som altid vil være der er pakken med 'bekymring'. Den vil være der, når hun skal til at passes af andre, når hun skal starte i skole, når hun vokser op, skal i byen, flytte hjemme fra og du vil hele hendes liv stille dig spørgsmålet om hun nu har det godt nok, klarer sig, om du kan gøre noget for hende, støtte hende, hjælpe hende osv. Sådan er det at være mor og det du gør er rigtig fint!
Det lyder dejligt med en måned i USA, det er et dejligt land at rejse i og der er absolut ikke noget i vejen for at lille Karla er med ude om aftenen, følger med og charmer alle. Du kan sagtens regne med at hun vil markere, hvis det bliver for meget. Hun vil blive ked af det, græde rigtig meget, sove dårligt og du vil ikke være i tvivl om når du har overskredet hendes grænser. Nogle gange vil hun reagere med det samme, andre gange vil reaktionen komme forsinket, f.eks. når I kommer hjem og roen skal falde over hende, så bliver hun dybt ulykkelig og kan slet ikke koble fra .. men så ved du det og så må du søge for ro omkring hende de næste døgn, så hun får slappet af.
I kan godt påvirke jeres datters døgnrytme, så den passer bedst muligt ind i jeres liv. I kan således godt påvirke hende til at gå lidt senere i seng og stå senere op om morgenen - det er ikke noget problem og det beskriver du jo også fungerer. Det samme vil man nogle gange kunne gøre, hvis man f.eks. arbejder om aftenen og gerne vil sove længe om morgenen.
Det der kan blive svært er naturligvis overgangen, når I kommer hjem og skal vende jer til nye rutiner og en hverdag, hvor du på et tidspunkt også skal starte arbejde osv. Men det kan I ikke gøre noget ved nu. Alt efter hvor i USA I befinder jer, vil der jo være mellem 6-9 timers tidsforskel og derfor vil jeres rytme alligevel skulle ændres når I kommer hjem, så lige nu skal du gøre det, der fungerer bedst for jer alle.
Din datter må naturligvis gerne ligge for sig selv på et tæppe på gulvet, trille rundt, forsøge at få fat i sit legetøj osv. og det er vigtigt at du lader hende gøre dette. Du skal således ikke servicere hende, men netop motivere hende til også at forsøge selv. Samtidig synes jeg dog også at det skal nydes at du har den tid til hende som du har og derfor er det rigtig godt at I er så meget sammen som I er - den tid kommer aldrig dårligt tilbage.
Du må gerne med den alder hun har, vende hende udad i bæreselen og hun må gerne sidde i selen i en lille times tid, hvis hun har det godt med det. Du skal en gang imellem sætte din hånd ind under hendes numse og løfte lidt på hende, hjælpe hende til lidt stillingsskift, så hun ikke sidder/hænger fuldstændig på samme måde hele tiden. Ligesom du selv også skifter stilling, når du sidder på en stol.
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske