Svar: Afviser sin modermælkserstatning
28. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Prøv for det første at følge nedenstående plan:
Tidlig morgen 06: Flaske, kan spise den i søvne
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Forsøge med lidt risgrød med frugtmos, tilbyd mme af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes flaske, udnyt efter tidspunktet, hvor han er lige ved at vågne fra sin middagslur - han er her naturligt tørstig og halvsovende
Aften 18: Tilbydes lidt risgrød med frugtmos, mme af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften/nat 23-01: Flaske som spises i søvne
Prøv at få ham ud af din favn, han protesterer allerede med det samme du sætter dig med ham for at give ham mad, han forbinder tilsyneladende lige nu hele situationen med noget ubehageligt og så stritter han imod. Prøv derfor at give ham flaske imens han ligger ved siden af dig, imens han ligger i sin barnevogn (f.eks. når han vågner fra middagsluren om eftermiddagen), når han ligger under sit aktivitetsstativ og er optaget af at kigge på det osv.
Udnyt når han sover, giv ham flaske sen aften, tidlig nat, tidlig morgen, hvor han forhåbentlig vil spise mere eller mindre i søvne.
Lad andre forsøge sig, gå evt en tur imens, så du ikke skal blive frustreret og ked af det mere end højst nødvendigt. Nogle gange hjælper det at en anden tager over og for dig kan det være rigtig godt at gå en tur i efterårsstormen :o)
Lad være med at presse ham for meget med flasken, afviser han flasken fuldstændig, så prøv at få ham til at tage lidt mælk af en ske eller af en lille kop og når han så har fået smag for det, så kan du forsøge med flasken igen. Hvis han absolut ikke vil flasken, så er det fint at give ham det på anden vis - lidt af en kop er bedre end ingenting. Det kan så sagtens være at han senere vil tage flasken, han skal bare lidt have lidt pause.
Hvis det fortsætter og hvis du oplever at han ikke tisser, som han skal, hvis du har fornemmelsen af at han mangler væske, så må du have fat i lægen. Han må naturligvis ikke blive dehydreret, så skal I indlægges til observation på børneafdelingen .. Men prøv i første omgang ovenstående og se om ikke det stille og roligt kan lykkes at få lidt i ham, hvis du følger ovenstående plan.
Det skal nok gå, stort knus herfra og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske