Svar: Sove i autostol
29. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at alt er gået rigtig godt, hvor er det dejligt for jer :o)
Det er en rigtig dårlig idé at lære hende at sove i autostolen. Selvom stolen kan lægges ned, så hun ikke sidder lodret, så er det ikke det samme, som at ligge rigtigt på en madras og hendes ryg vil blive belastet af det.
En autostol skal bruges i bilen og ikke andre steder. Når den kan tages ind og ud af bilen, er det kun af praktiske hensyn. Det kan gøre det lettere at give barnet overtøj på og placere barnet i stolen inden man skal af sted, men det er ikke ensbetydende med at stolen skal bruges indendøre. En autostol skal altså kun bruges i bilen.
Jeres datter skal heller ikke sidde i skråstol eller lignende. Hun skal ligge på et tæppe eller på sin dyne og hun skal sove i en lift, i en voksipose eller i en vugge eller seng.
Det vil være en rigtig god idé at I lærer jeres datter at sove et af disse steder og det kan I ligeså godt lære hende fra starten. Det er vigtigt at hun får et putteritual, som hun forbinder med at skulle sove og som på sigt vil give hende roen til at overgive sig til søvnen.
Hvis du synes hun virker lidt tæt i næsen og måske af den grund sover bedre, når hun sidder lidt op, så kan du i stedet elevere liften eller sengen, hvor hun nu skal sove. Det gør du ved at komme et ringbind eller lignende skråkile, eller et lille tæppe, ind under madrassen, så hele madrassen løftes i hovedenden. Så vil hun stadig ligge lige, men let eleveret og det kan hjælpe hendes vejrtrækning.
På sengen kan man købe klodser der kan sættes ind under benene i hovedenden, så hele sengen på den måde eleveres.
Så at sove i autostol er desværre en dårlig idé. Den skal bruges i bilen og kun der :o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske