Svar: Ulvetime
29. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte
Tillykke med jeres lille pige :o)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at jeres datter sover forholdsvis meget først på dagen og derfor måske har sværere ved at sove sidst på dagen, hvorfor hun lettere bliver overtræt der.
Du fortæller at hun sover godt om natten og ofte går der kun en time om morgenen efter hun er vågnet, før hun sover igen. Her tager hun så en lur på 3-5 timer, herefter er hun glad og vågen, pludrer hygger sig osv. også puttes hun igen 1-1½ time efter - hun har her svært ved at falde i søvn, hvilket jeg et eller andet sted tænker er naturligt fordi hun allerede har sovet så meget ... I luller hende i søvn og når hun så vågner, så er det problemerne kommer.
Det er naturligvis helt fint at jeres datter er selvstyrende, men et eller andet sted, så tænker jeg at I godt må forsøge bevidst at indføre en lidt mere fast rytme for hende, hvor hun ikke sover mere end måske 3 timer af gangen (5 timer er for langt et stræk om dagen) og så skal hun op, aktiveres, spise osv. inden hun så puttes igen.
I skal arbejde på en rutine, hvor hun sover tre lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Dagssøvnen, lurene om dagen vil måske sammenlagt vare godt mellem 6-7 timer og nattesøvnen mellem 9-10, så hun sammenlagt kommer til at sove 15-16 timer i døgnet.
I skal prøve ikke at putte hende for tidligt, hun må godt være vågen 1½-2 timer imellem hver lur og især om morgenen og I skal være opmærksomme på hendes bevidsthedsstadier. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før.
Mit råd til jer er altså at I forsøger at skabe en rytme med 3 lure i løbet af dagen. Lurene behøver ikke være lige lange, det kan sagtens være sådan at formiddagslur og middagslur er lange lure og 3 lur er kortere - ligesom middagsluren kan være den længste eller at alle lurene er lige lange, at hun f.eks. sover 3 lure af 2 timer hver.
Og så tænker i naturligvis - skal vi vække hende? Og det er et rigtig godt spørgsmål, for som udgangspunkt skal små børn jo ikke vækkes, men have lov til at sove. Men jeg synes faktisk at I skal begynde at rumstere lidt omkring hende, kærtegne hende lidt osv. hvis der går 3 timer og hun ikke vågner af sig selv. Hun må gerne sove lidt længere stræk men det er mest hensigtsmæssigt at hun gør det om natten og ved max. at lade hende sove 3 timer f.eks. om formiddagen, så kan I få ændret lidt på hendes rytme og få indført sovetidspunkter resten af dagen, som måske fjerner hendes gråd om aftenen ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske