Svar: Vil ikke drikke mælk af kop - 11 mdr.
29. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Det er fint at bibeholde mme i flaske til din dreng er et år, det sikrer ham den mængde jern han har behov for indtil da. Efter et års alderen vil det være rigtig passende at trappe ud af flaskerne og overgå til mælk af kop og via maden.
Det er en god idé at bruge mælk i hans grød om morgenen, ligesom du kan bibeholde en portion yoghurt og lignende surmælksprodukter i løbet af dagen, bruge sovs til aftensmaden, give ham ost osv. så han via kosten generelt får calcium. Det anbefales at man til børn fra et års alderen bruger letmælk.
Han behøver ikke få 500ml mælk dagligt, da det godt kan komme til at fylde forholdsvis meget i forhold til hans øvrige indtag og energibehov og han kan godt nøjes med mindre. Men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af mineraler og vitaminer, hvis det indeholder 350ml eller derover mælk eller mælkeprodukter om dagen. Og når barnet ikke op på denne mængde, så skal det vurderes af lægen hvorvidt et kalktilskud vil være nødvendigt. Det kan du tale med lægen om, når I skal til et års undersøgelse.
Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.
Du kan prøve at lave f.eks. en bananmilkshake til ham, her blender du en banan med letmælk og serverer det af et glas ... Det svarer jo i princippet til at han drak mælken og spiste bananen ved siden af, men for nogle børn er det bare mere lækkert når det er blendet.
Væskebehovet skal udover hans mælkeindtag dækkes af vand, det er den bedste tørstslukker og vand har han rigtig meget brug for, så det vigtigste er at han er glad for at drikke vand af kop - mælk og dermed kalk, kan han få på mange andre måder.
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske