Svar: Skemad - vil kun have hjemmelavet mad
29. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er dejligt at din dreng er så glad for den hjemmelavede mad og hvor er det dejligt at høre, at det går så fint med at spise skemad generelt :o)
Du kan godt medbringe hjemmelavet grød og varme det op, når I kommer frem, men alt efter hvor lang tid I skal være på farten, må du vurdere om en lille køletaske vil være en idé. Du kan købe køletasker beregnet til formålet - det sælger blandt andet Baston som du finder under superlinks. Nogle gange kan man også finde køletasker beregnet til 4 dåsesodavand eller lignende, som kan bruges. Der skal naturligvis køleelement i taskerne og grøden kan igen kun holde sig nogle timer, så mister køleelementet jo effekten :o)
Det lyder rigtigt at din dreng er lidt glad for det lidt søde og måske af den grund afviser din kartoffelmos. Du kan forsøge at lave mos af sweat potatoes eller du kan prøve at lade guleroden som er naturligt sødere i smagen udgøre en større del af portionen - evt. lave en ren gulerodsmos til at begynde med, for at se om han bedre kan lide det. Stille og roligt kan du så mixe med lidt mindre søde. Du kan naturligvis også prøve at købe den industrielle grøntsagsmos, det kan jo være han kan lide den :o)
Nogle gange kan man med fordel også bruge grød som basis og så komme f.eks. gulerodsmos på som topping i stedet for æblemosen, så han på den måde stille og roligt lærer at spise gulerod. Herefter kan guleroden begynde at være basis og andre grøntsager kan tilsættes.
Derudover tænker jeg at han jo stadig ikke er ret gammel og det er fint at starte stille og roligt op. Han skal have tid til at vende sig til alt de nye og de mange smagsoplevelser han får.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske