Svar: Hyperemesis gravidarum
29. oktober 2008
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Signes mor
Først et stort tillykke med at du venter dig igen og dernæst et kram herfra - det skal nok gå alt sammen og det lyder bestemt ikke som om at Signe lider nogen nød - det er nok mere dig, som lige nu har det rigtig svært, fordi du føler du ikke rigtig kan slå til ... :o)
Det er normalt at have kvalme og kaste op, når man er gravid. Det oplever ca halvdelen af alle gravide at have problemer med. Men når man stiller diagnosen hyperemesis gravidarum, så taler man om kvalme og opkastning i en sådan grad, at der er risiko for vægttab, elektrolytforstyrrelser, vitaminmangel osv. og det er en tilstand som kræver behandling. Det er derfor rigtig godt, at du skriver at du er i behandling nu. Når man bliver behandlet vil der ofte ikke være nogen fare for hverken mor eller barn.
Behandlingen består ofte i diætbehandling og vejledning i hensigtsmæssig ernæring og det vil være rigtig godt, hvis du kunne få en henvisning til en diætist, hvis du ikke allerede har fået det. Derudover behandler man normalt med vitamintilskud og nogle gange med væsketerapi. Jeg har læst mig frem til at nogle kvinder har glæde af akupunktur ... Det kan måske også hjælpe dig. Derudover tænker jeg at du må vurdere, hvordan du har det rent psykisk, måske samtaler med lægen ville være godt, måske har du brug for mere end det. Det kommer helt an på hvordan du har det.
Det er rigtig fint at du ikke involverer Signe i graviditeten og de problemer den giver. Hun kan ikke forstå det, hun er for lille til at blive forklaret særlig meget. Det er fint hvis du bare fortæller at du er syg, har det dårligt og derfor er nødt til at ligge lidt ned og slappe af ... :o)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan ligge i stuen, være på sofaen og ikke kun i soveværelset. Det at være synlig i rummet, hvor hun er, gør jo at hun kan henvende sig til dig, hun kan kravle op og putte lidt med dig, I kan læse, se film sammen osv. som du skriver du også forsøger og det er rigtig fint. På den måde er du jo stadig en del af hendes liv, mor ligger bare mest på sofaen.
Og så tænker jeg at det er rigtig dejligt at hun har en god far, som tager over og som er der 100 pct for jer begge i øjeblikket og sådan lyder det til at være. Det er naturligvis en rigtig hård periode, men det er trods alt kun en periode. Du må se det som et sundhedstegn at Signe nu bruger sin far mere end dig - det er hun jo nødt til og det er godt, at hun har to så primære omsorgspersoner i sit liv. Den tid far og datter bruger sammen kommer jo aldrig dårlig igen og det truer ikke det forhold og den nærhed du allerede har bygget sammen med Signe. Lige nu kan det bare ikke være anderledes.
Rigtig god bedring og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske