Brev:
Lege selv, udbrud, usikker?
29. oktober 2008
Alder:
3 år, 10 mdr.
Lege selv, udbrud, usikker?
Hej igen
Jeg skriver til dig igen efter at have skrevet til dig ang min søn på snart 4 år. Jeg kan forstå udfra dine andre svar at du kan gå tilbage i dine breve, så jeg er fri for at forklare så meget igen.
Jeg har brug for nogle konkrete råd i forhold til min søn.
Når han spørger om vi skal lege og vi siger "nej, vi er lige igang med noget andet, du må selv finde på noget" kan vi mærke at han bliver ked af det. Så trisser han rundt og åbner skabe, ligger på sofaen eller ser i avis eller tv ol...altså...han dybt keder sig. Meget ofte spørger han om han må være med i det vi laver, siger vi nej, virker han såret og afvist. Tit foreslår jeg ham noget han kan lave, eks tegne ved bordet mens jeg laver noget andet og enten afviser han det ellers gør han det kun kort og siger så, "så mor, nu har jeg gjort det".
Som skrevet tidligere har han aldrig været "god" til at lege selv eller fordybe sig. Han vil altid have os med, eller vil han ofte bare kede sig og det kan han gøre i lang tid. Jeg kan mærke at han bliver usikker og spørger eller gør nogle ting for at få vores opmærksomhed. Jeg synes at vi er meget sammen med ham og både leger og tager ham med i tingene.
Specielt vil han meget gerne "arbejde" sammen med sin far og spørger tit om de ikke skal gå ud og ordne noget. Hvis han går ud selv leger han kun lige indtil hans far kommer.
Nu er det sådan at vi selvfølgelig elsker at være sammen med ham, men mener og har også brug for at han kan gøre noget selv. HVORDAN GØR VI DET NÅR NU HAN ALTID HAR VÆRET VANT TIL IKKE AT SKULLE GØRE DET?
KAN VI FORLANGE AF HAM AT NU SKAL DU SIDDE LIDT MED DET HER...EKS TEGNE, PERLER O.L? (han har ikke interesse for det, men er det ikke ved at være tid til at han skal kunne sidde stille med nogle ting)?
Vi tænker meget på som du skrev at styrke hans selvværd. Fortæller ham at det er godt vi har ham og at han er en dejlig dreng men det er svært ikke at rose ham synes vi. Hvordan kan vi ellers styrke det?
Tilsidst vil jeg altså lige høre ang at tage tøj af og på... med det samme han kommer ind græder han og siger: Jeg kan ikke (hvilket han selvfølgelig kan...) og vi har båret over med ham efter han er blevet storebror, men vi har sørme også haft mange konflikter som har givet rigtig mange og meget dårlige oplevelser. Jeg har ofte sagt at han skal selv og har prøvet med det hårde og det bløde og jeg synes ikke det vender. Jeg mener at han selv skal gøre det, i hvertfald prøve (ved jo han kan og det ved han også selv) og synes ikke det er ret nemt når man har en lille en på armen. Det er ligesom han bare sætter det igang så snart han ved han skal selv. Hvad synes du jeg skal forlange?
Det har været en tid hvor vi har måtte konflikte og rette meget på ham... noget vi ikke er vant til og jeg har det meget svært ved det. Veksler fra at synes han er urimelig og andre gange synes jeg det er mig som gør at han er så usikker...vil bare så gerne have at det skal gå godt.
Det var en masse spørgsmål... håber på nogle konkrete svar og Tak for de andre gode svar.
Hej fra mig