Svar: Vågner hele tiden om natten
30. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Jeg vil lige starte med at sende en dagsplan, så du kan se, hvad Sebastian har behov for af både mælk og mad, så du er sikker på at det ikke er et reelt behov for mælk der gør at han vågner så hyppigt.
Dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme, kiwi og lignende. Vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost kl. 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller anden form for brød, hvad I nu kan få, hvor du bor, agurkestænger og lignende i hånden. Brøddet kan han opbløde med spyt og gumle lidt i - øve sig på - grøntsagsmosen er det, der mætter. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom formiddag og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle most i grøntsagerne, kogte blomkål- og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden, at gnaske i selv. Igen er det mosen der mætter. Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 23.30-05.30: Hjælpes med at skifte stilling, få dynen om sig, kærtegnes osv. men ammes ikke i dette tidsrum.
Udover overvejelser omkring rytme, mad og mælkeindtag i løbet af dagen, så skal du også overveje, hvordan Sebastian falder i søvn. Det er enormt vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden eller liggende i din favn, for så vil han hver gang han vågner op i søvne, opleve at han ligger et andet sted end han faldt i søvn og det vil være utrygt. Derfor vil han blive ved med at vågne og have svært ved at falde til ro - det eneste som gør ham rolig vil være dit bryst og/eller din favn fordi det er det han forbinder med at skulle sove.
Du skal altså amme ham, men samtidig sørge for at putte ham på det tidspunkt hvor han er vågen nok til at registrere hvor han bliver lagt og forbinde dette sted med at sove. Det vil gøre det langt lettere for ham at komme videre i søvnen i løbet af natten.
Derudover så er det sådan at børn i Sebastians alder naturligt har flere opvågninger om natten og at du nogle gange skal forsøge at trække tiden lidt og se om ikke han selv kan finde roen og komme videre, men ofte vil han bare have behov for at du hjælper ham med at skifte stilling, blive lagt godt igen og så kan han atter sove videre. I takt med at han bliver bedre motorisk vil han også blive bedre til at finde fysisk ro om natten.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske