Svar: Går indad på fødderne
30. oktober 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Nella
Det er helt normalt at Mikkel har brug for en lille hånd at holde i, han mangler lige det sidste i at turde gå selv, men det skal nok komme:o)
Da jeg ikke kan se ham, er det svært at sige hvorfor han drejer indad på sine fødder. Det kan sagtens handle om at han lige nu øver sig i at gå og holde balancen og det kan derfor være noget der naturligt ændrer sig i takt med at hans gang bliver mere stabil.
Det nyfødte barn har ofte let indaddrejede fødder på grund af den lidt trange plads i livmoderen. Dette retter sig normalt inden barnet er et år. Men nogle børn drejer også indad på den ene eller begge fødder på grund af en tilstand i hoften. Når barnet står peger tæerne ligesom mod hinanden, foden drejes indad fordi lårbenet ligger på den måde i hofteskålen. Ofte går dette over af sig selv i løbet af opvæksten, men diagnosen bør altid stilles af en læge, - det kan her være en rigtig god idé at få en henvisning til en speciellæge med uddannelse i knogler og børn (børneortopæd).
Hvis det fortsætter, så synes jeg det er udmærket at drøfte det med lægen og få vurdere, hvorvidt en henvisning vil være relevant :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske