Svar: Pylrer og vil sidde på armen
30. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Claras mor
Tak for dit brev :o) - Og undskyld mig, men jeg må indrømme at jeg blive helt målløs over at læse hvad du skriver ... Er der ikke uddannede pædagoger i vuggestuen? Jeg kan slet ikke forholde mig til udtalelser om at "I har forkælet jeres datter med opmærksomhed" og "hun pylrer hele dagen, hun er kun glad, hvis hun kan sidde på armen eller skødet" ... helt ærligt, pigen er 13 måneder ..!!!
Du beskriver en pige, som naturligt vægrer sig lidt mod at skulle afleveres, men det går fint og hun falder hurtigt til ro, ved at en anden tager over når I slipper og hun affinder sig med situationen. At hun har det svært i løbet af dagen er helt normalt for hendes alder, hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor I er henne og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun kan ikke give udtryk for at hun savner jer, at hun er lidt utryg ved det hele på anden måde end ved at pylre og søge fysisk kontakt.
For voksne der skal starte nyt job kræver det også stor omvæltning og mange ressourcer at sætte sig ind i de nye rutiner, lære jargonen at kende, reglerne, kollegerne osv. og det er fuldstændig det samme for børn - hun skal finde ud af det hele og det tager tid. Hun kan jo ikke som voksne kan, spørge sig for, hvis hun er i tvivl og føler sig usikker, hun er fuldstændig overladt til at de der er om hende ser hendes behov og støtter hende, så hun kan føle sig tryg.
Og naturligvis skal I give hende ekstra meget opmærksomhed og fysisk kontakt i øjeblikket. I skal forestille jer at hun har et forældredepot, som skal tankes op, så hun har noget at tære af, når I ikke er der. Så jo mere I kan nusse, kæle, kramme, kærtegne osv. jo bedre er det!
Med hensyn til mad, så tænker jeg at I måske godt kan lave lidt sovs de fleste dage, da hun er glad for det. Derudover kan det være en god idé at tilbyde hende lidt af det I ved hun godt kan lide og så satse på at der sammen med det, måske også vil glide lidt nyt ned. Hun skal således ikke kun have frikadeller eller kartofler, men skal have andre ting sammen med, så hun i takt med at hun spiser, smager på de andre ting der er på tallerkenen.
Jeg synes også I kan indføre en godnatgrød, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng. Hun er naturligt træt om aftenen og det vil være godt, at få lidt med ske inden sengetid. I må også gerne hjælpe hende med at spise lidt mosede kartofler med lidt sovs eller lignende, og så lade hende selv spise kødet i stykker. Eller I kan give hende en portion frugtgrød med mælk som dessert.
I skal ikke i den forbindelse være bange for at hun er beregnende og tænker 'hvis jeg ikke spiser det her, så disker mor og far nok op med noget andet' - hun er ikke udspekuleret på den måde, sådanne tanker kan så lille et barn slet ikke have.
Men hun kan derimod meget fint fornemme, hvis det giver ekstra opmærksomhed fra jeres side, at hun kniber munden sammen, drejer hovedet og skubber tallerkenen væk - hun mærker meget hurtigt hvis hun bliver centrum for middagsbordet ved at gøre dette og så vil hun naturligt gøre det mere og mere. Prøv derfor at give hende madro. Giv hende lidt af gangen, som er overskueligt, giv hende evt. en tallerken som er inddelt i rum, så der kan ligge pasta i et rum, kød i et andet og grøntsager i et tredie. Det samme med maden hun har med i vuggestuen - sørg for at der er et lille udvalg af forskellige ting.
Og forsøg så at tale om hverdagen, hvad I har lavet, hvad der er sket osv. uden at kigge for meget på hende og uden at kommentere hvad hun gør eller ikke gør :o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske