Svar: Jernmangel?
30. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære KJ
Det lyder rigtig fint det du fortæller. Det er helt rigtigt at tilbyde jeres dreng jerndråber dagligt indtil han er 12 måneder gammel, derefter kan han stoppe både med flaske/mme og jern.
I stedet er det naturligvis vigtigt at du tilbyder ham varieret kost, så hans jernbehov dækkes derigennem. Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.
Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen og derfor anbefales det at man giver jern sammen med f.eks. lidt frugtmos eller lidt juice og ikke sammen med f.eks. mælkeprodukter.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi.
Når du har givet din dreng modermælkserstatning, så har han været dækket fint ind den vej og nu, hvor han ikke indtager nok mme, så er jerntilskuddet rigtigt at give og han er fint dækket på den måde. Når I skal give ham jern, så er det altså ikke fordi han mangler jern nu, men for at forebygge at han kommer til at mangle jern i 1-2 års alderen - han skal have bygget sit jerndepot op og det lyder bestemt ikke som om at du skal være urolig her.
Håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske