Svar: Alt for mange timer i en dag
31. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at din datter stortrives, når man ser på hendes vægt og hører, hvordan du i øvrigt beskriver hende. Det lyder også helt rigtigt at du er begyndt med lidt grød og jeg synes faktisk at du nu skal forsøge at tilbyde grød og mos to gange dagligt.
Derudover tænker jeg at du skal passe på at hun ikke sover alt for tidligt dagen igennem. Du må gerne forsøge at trække tiden lidt, så hun dag for dag måske bliver puttet 15 minutter senere indtil du når det tidspunkt, som passer i forhold til at hun skal sove 3 gange dagligt og stadig kunne holde sig vågen om aftenen. Du kan evt. overveje at bade hende i løbet af dagen, fordi hun derved bliver holdt vågen, er aktiv, bruger sig selv fysisk osv. og så kan hun bagefter blive ammet og måske sove en lidt længere lur end I er vant til ... :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper, 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Evt. amning x 1 eller kan måske undvære. Nogle børn har behov for natamningen indtil de er 6 måneder.
Jeg håber at ovenstående plan giver en idé om hvordan du kommer lidt videre, så hun ikke trapper antallet af lure op - det skulle jo gerne gå den anden vej :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske