Svar: Mange opvågninger om natten og sove hos mig
31. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Jeg tror at mange soveproblemer kunne undgås hvis vi have senge som målte 4x4 meter, så der var plads til alle ... men i en almindelig dobbeltseng bliver pladsen altså hurtig trang og jeg synes det lyder som en rigtig god idé, at du arbejder på at få Alberte over i sin egen seng. Hvis ikke allerede nu, så meget gerne til jul, hvis du skønner at overskuddet til det er større der :o)
Derudover tænker jeg at du skal overveje om storesøster måske kan få lov til at sove på en madras på gulvet, når hun tidlig morgen vågner og kommer ind til jer ...
Du skriver at Alberte har ligget i lift indtil for en månedstid siden, hvor hun så har ligget hos dig. Jeg tænker at en almindelig lift er alt for lille til hende, og at hun ikke må ligge i den mere. Hun skal vænnes til at have mere plads omkring sig når hun sover, så hun kan trille lidt, lægge sig om på maven og sove videre der, hvis hun har brug for det. For at få hende væk fra at sove så tæt sammen med dig, vil det derfor være en rigtig god idé, at du om dagen lærer hende at sove i barnevogn og også meget gerne forsøger at putte hende i hendes egen seng, når hun skal sove om aftenen.
Det er også sådan, at det med den alder hun har nu, vil være rigtig godt, hvis du kunne nøjes med kun at amme hende 3 max 4 gange dagligt og hvis du kunne lære hende ikke at falde i søvn med brystet i munden. Sæt dig om am hende ved siden af sengen, hvor hun skal sove. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne og når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, så putter du hende over i sengen. Hold meget gerne dynen omkring hende, så hun ikke oplever skiftet fra favn til seng så tydeligt eller brug evt. en voksipose eller lignende, hvis du har det. Hvis hun bruger sut eller sutteklud, så er det en rigtig god idé.
Når hun ligger i sin eng, så stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. karter hun lidt rundt, så lad hende gøre det, lad hende finde en stilling som er rar for hende at sove i, hvor hun slapper af, kærtegn hende, lad hende mærke at du er der og lul hende til ro, så hun lærer at falde i søvn i sin egen seng og forbinder egen seng med at skulle sove.
Hvornår du skal begynde på disse nye rutiner afhænger helt af, hvad du føler du har overskud til og hvornår du oplever at Alberte er parat. Det kan godt være at hun lige nu har behov for den ekstra nærhed og tryghed, men det kan også sagtens være at tidspunktet lige nu er den bedste alder at forsøge i. Hun bliver jo mere og mere bevidst og hvis hun ikke kravler endnu og øver sig i motorisk at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, adskille sig fra dig osv. så kan 9-10 måneders alderen godt blive svær .. Jeg er derfor et eller andet sted stemt for at du forsøger nu og går det så ikke, så har du forsøgt og så må du vente, forsøge senere og se hvordan det så virker. Forsøger du ikke nu, så finder du jo ikke ud af om det kunne have fungeret ... ;o)
Fortsat held og lykke med projekt "få min seng tilbage" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske