Svar: Opskrift på majsvælling
31. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Hvis du gerne vil lave vælling selv, så kan du følge denne opskrift:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift.
Du skal være opmærksom på at det anbefales at vælling i 4-6 måneders alderen max udgør 2 af dagens måltider (max 400ml). De fleste børn vil drikke 150-200ml inden de puttes til natten.
Jeg vil også lidt nævne, at hvis du laver vællingen med modermælkserstatning, så er der ikke særlig stor forskel på at lave vællingen selv end at købe vællingen færdig. De industrielle produkter er dyrere, men også mere praktiske, lettere at gå til. Her blander man bare vand og pulver, ligesom når man laver en flaske erstatning ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske