Svar: Hvilken mme skal jeg vælge til vælling?
1. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Hvis din dreng ammes 100 pct og du ønsker at tilbyde ham en flaske vælling dagligt, men derudover ønsker at fortsætte amning, så vil jeg anbefale dig at du købe en industriel vælling. Det laver både Hipp, Beauvais og Nestlé og det er alle sammen udmærkede produkter.
At lave vælling selv, når han aldrig har fået erstatning og når I ingen problemer har med allergi eller lignende, kan jeg altså ikke rigtig se nogen grund til. En god grund kunne være at du ville malke ud og lave vællingen på din egen mælk, men hvis du vil købe en erstatning og lave det hele fra bunden selv, så vil jeg umiddelbart anbefale dig at købe en vælling i stedet ...
Den industrielle vælling indeholder lidt ekstra jern og næringsstoffer, som du ikke vil få i den hjemmelavede vælling og så er det langt mere praktisk. Om du rent økonomisk vil sparre noget på at lave det selv, hvis du skal købe modermælkserstatning, grødpulver osv. tvivler jeg på ...:)
Hvorom alting er, hvis du ønsker at lave vælling selv og derfor vil købe modermælkserstatning til formålet, så kan du vælge den erstatning der umiddelbart tiltaler dig mest. Arla lave en udmærket erstatning som hedder babymælk, den er meget billig. Nestle laver Nan, som indeholder flerumættede langkædede fedtsyrer der blandt andet er godt for børns synsudvikling. Beauvais laver Allomin, som fåes i flere varianter og kan dække flere behov og Hipp laver udelukkende økologiske produkter.
Kravene til modermælkserstatning er meget høje og der findes ikke dårlige produkter i DK, vi har heller ingen problemer med urent drikkevand og lignende, som man kan have i andre lande. Du kan derfor med god samvittighed, købe det produkt som tiltaler dig mest - eller som sælges der, hvor du handler normalt :)
Nestle, Hipp og Beauvais laver også alle vælling.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske