Svar: Diverse spørgsmål om fast føde
1. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at I er kommet igang med skemaden og det lyder som om at din dreng tager fint imod det. I forhold til hans vægtøgning, alder osv. så lyder det helt relevant at du begynder at tilbyde ham skemad fast 2-3 gange dagligt. Det er her en rigtig god idé at holde mængden nede, så han kun spiser f.eks. kun spiser 3/4 dl og efterfølgende ammes og ikke spiser så store mængder grød eller mos, at der ikke er plads til mælken bagefter.
Nu hvor han er blevet 6 måneder vil det være rigtig fint at du begynder med de lidt grovere grødtyper og du kan sagtens tilbyde ham havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan søde det med lidt frugtmos, du kan også sagtens servere det rent.
Med hensyn til gluten, så er det især højt i hvede, men lavere i f.eks. rug og havre. Det er også derfor at netop havregrød og øllebrød er gode startere :o) Derudover kan du tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan sidde med selv, bløde op med spyt og gnaske lidt i, ligesom han også kan få lidt blødere stykker af frugt, f.eks. appelsinbåde, fersken og blomme at sutte på og bide lidt i.
Først omkring 8 måneders alderen begynder man normalt at tilbyde barnet små brødhapsere som skal tygges. Her kan man sagtens bruge leverpostej, sildepostej, smøreost og lignende smørbare produkter men man kan også sagtens bruge f.eks. avokadomos eller anden form for grøntsagsmos.
Du kan med den alder din dreng har nu sagtens begynde med mos af forskellige grøntsager og maden må gerne stille og roligt begynde at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Det er en god idé at bibeholde et af måltiderne i løbet af dagen som noget han kender, så han ikke bombarderes med 2-3 nye ting hver dag, men du skal ikke være bange for at give ham forskellig smag og variere hans tilbud dag for dag. Det er helt okay. Hvis man starter med skemad, når barnet kun er 4 måneder gammelt, så skal man forvente længere introduktionsperiode, men når man starter, når barnet er 6 måneder, så det hele lidt hurtigere :)
Det er helt normalt at der kan gå lidt længere tid imellem afføringerne, når barnet begynder på fastere føde. Det er dog vigtigt at han har afføring hver 2. eller 3. dag og det er vigtigt at afføringen er blød og let for ham at komme af med. Sørg for at han får masser af væske stadig væk, det vil fortsat være relevant at du ammer 5-6 gange dagligt selvom han får skemad 2-3 gange dagligt.
Omkring 7 måneders alderen vil han ofte kunne indtage større mængder mad og amningen bliver her skruet ned til ca 4 gange dagligt.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8-9: Havregrød, vand af kop. Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hænderne, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød hver anden dag og grøntsagsmos med kød eller fisk hver anden dag, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestave og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes og kan her også tilbydes blød frugt, agurkeskiver eller lignende at sidde med selv, øve sig på.
Powernappen springes evt over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere jeres mad. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt han har powernappet eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne
Nat 23.30-05.30: Sover igennem uden at blive ammet
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske