Svar: Søvnterrorist
1. november 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Karin og mand
De fleste børn springer middagsluren over når de er mellem 3½-4 år, nogle lidt tidligere end andre. Aldersmæssigt lyder det altså naturligt at jeres dreng ikke længere vil sove til middag og det lyder også som om at de i børnehaven vurderer at han ikke længere har behov for middagslur. Hvis han havde, ville de vel putte ham ...? :o)
Jeg tænker derfor at han bør sove godt om natten og få sit søvnbehov dækket via en god nattesøvn og i forhold til hans alder, så lyder det relevant at han har brug for at sove 11-12 timer og det svarer meget fint til, at han bliver puttet kl. 19 som nu og så sover til 6.30-7, som I også har beskrevet at han har gjort tidligere.
Spørgsmålet er så, hvorfor han vågner. Det er tilsyneladende ikke fordi han er udhvilet og ikke har brug for at sove mere ...
Jeg tænker at han måske vågner af drømme, hvilket er helt normalt for hans alder. Især drenge siges at have lidt mere tendens til mareridt i 3-4 års alderen end piger har. Hvad sker der når han vågner, kommer han ind til jer? Virker han ked af det? Virker han urolig og utryg ved at lægge sig til sove igen? Det kan være tegn på at det er drømme, der gør at han vågner og har svært ved at finde ro igen.
Jeg tænker også at det det kan være en god idé at have et mørklægningsgardin på hans værelse, så I er sikre på at det tidlige morgenlys ikke kan trænge igennem. Hvis der er mørkt, vil han måske sove længere ...
Derudover tænker jeg at vi alle naturligt har en periode om natten, hvor vi vågner lidt mere op. Det er ofte midt på natten, det er det tidspunkt, hvor vi skal ud at tisse, hører regnen pisker mod ruden osv. Vi har en periode om natten, hvor vi alle er lidt mere årvågne og det er helt normalt. Det har børn også og det kan måske være i den periode, han står op og så derefter har svært ved at falde til ro igen ... Måske skal han tisse, måske er han tørstig.
I givet fald, kan I evt. forsøge at følge ham på toilet, hvis I er igang med at træne renlighed (ellers ikke) og I kan også give ham en kop med vand ved sengekanten, så han kan tage sig lidt at drikke, hvis han vågner og er tørstig.
Forældre er super gode til at finde alternative løsninger på at få børn til at sove længere ... om et vækkeur og en regel om at barnet ikke må stå op før uret ringer virker, tør jeg ikke sige. Umiddelbart synes jeg det lyder lidt hårdt, for en 3 årig dreng, som helt naturligt vil kunne vågne om natten og have behov for at sove ind til mor og far og jeg synes det er synd, hvis han af princip ikke må dette. Så er jeg mere tilhænger af at han kommer ind til jer og putter på madrassen.
Liggende der, må I så holde fast i at han skal sove, det er nat og man skal ikke lege nu, ligge og holde ham lidt i hånden osv. men holde fast i at han skal sove.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske