Svar: Tips til skemad
6. april 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Helene
Det kræver tilvænning for din datter at skulle spise skemad. Det at få lidt mere fast føde ind i munden, føre det bag ud til svælget og synke er ikke så nemt, men øvelse gør mester:o)
Det kan være en god idé at begynde med grød, som du kan lave mere flydende i konsistensen. Altså simpelthen lave det som en tyk suppe og så vente lidt med den fastere grød/mos, til hun har fundet ud af teknikken med at spise med ske.
Hvis din datter normalt bliver ammet, så kan det være en god idé at lave den lidt tyndere grød på din egen mælk, så smagen ikke er så forskellig fra det, hun er vandt til. Hvis du normalt giver erstatning, så kan du på samme måde lave grød på det.
Da hun får majsvælling og er glad for det, så vil det være en god idé at du forsøger med lidt majsgrød. På den måde kender hun også smagen og skal så kun forholde sig til at lære at spise med ske, som ovenfor beskrevet.
En tynd majsgrød laver du ved at tage 1/4 dl majsmel, 1½ dl koldt vand og piske dette sammen i en gryde. Når grøden er kogt op, så slukker du for varmen og tilsætter ½ dl modermælk eller erstatning samt en tsk fedtstof. Gives til barnet ved spisetemperatur.
Du regulerer tykkelsen af grøden ved at tilføre mere eller mindre majsmel eller vand/mælk.
Det kan være en god idé at komme en spsk.frugtmos i grøden, så den bliver lidt sødere i smagen. Det holder mange børn af.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske