Brev:
Hvordan takler jeg min søn?
4. november 2008
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hvordan takler jeg min søn?
Hej Helen.
Jeg vil lige starte med at sige jeg er ny herinde. Min søster bruger dig meget, og har tit sagt at det også var noget for mig. Så nu prøver jeg:0)
Min familie består af min mand 29 år, jeg 30 år, vores store søn Anders der bliver 5 til januar og Valdemar der bliver 3 til marts.
Anders er den mest vidunderlige dreng, der altid har været så sød og rar. Var meget hurtig til at tale, og har altid været så nem. Han har altid været en meget stille dreng, som ikke har kunnet tåle for meget uro. F.eks. hvis jeg hævede stemmen for meget, blev han bange og begyndte at græde.
Og så har vi Valdemar… Alle andre elsker den dreng, som virkelig er en rigtig dreng. Han er så bedårende, fræk og har rigtig et glimt i øjet.. Problemet ligger nok ikke i ham, men i hans forældre der er drevet ud hvor de hverken har tålmodighed eller overskud tilbage.. Det jeg søger hos dig er hjælp til at takle ham rigtigt. Jeg har så dårlig samvittighed, og føler mig som den mest elendige mor.. Men både min mand og jeg er enige om, at vi hellere vil på arbejde end at være hjemme… Vi har jo fri når vi er på arbejde.. Ej, hvor lyder det skrækkeligt, men jeg bliver jo nødt til at fortælle dig sandheden, hvis du skal kunne hjælpe os.
Vores største problem med Valdemar er han overhovedet ikke vil gøre hvad vi siger. Her i weekenden har han tegnet med en ”ikke-aftagelig-tus” på køkkenvæggen, en dør og vores klinker. Af to omgange. (og vi prøver at holde tusserne i ikke-rækkevidde) Da jeg opdagede hans første ”tegning” spurgte jeg ham om hvem havde gjort det. Det er mig, siger han ligeså stolt. Så spurgte jeg om han måtte det? Nej svarede han så. Og så gør han det igen… Her havde han ikke fået skæld ud, vi talte om det, og det var åbenbart ikke løsningen…
Han er ekstrem dårlig til at spise, og har altid været det.(Her mener jeg ikke mængden, men måden) Vi har nok givet ham lov til at lege lidt for meget med maden da han var lille, og nu kan vi ikke få hold i det igen. Hvis han vil have noget andet pålæg på hans rugbrød end det vi har givet på og vi siger nej, smider han bare maden ned på jorden. Dette sker næsten i alle sammenhænge hvor vi siger nej, og han ikke får lov til at bestemme. Så smider han bare med et eller andet – så får han en reaktion – måske er det det han er ude efter??
Efter jeg havde hentet mine børn i børnehave/dagpleje i dag, skulle vi lige over til købmanden som de elsker. Med det samme han kom ud af hans autostol, spænede han bare af sted, og jeg måtte råbe og løbe efter ham, at han skulle stoppe og vente, men han var ligeglad. Han skulle bare ind til købmanden. Fair nok, men det er jo farligt med bilerne…
De havde fået at vide inden vi gik ind, at vi kun skulle købe rugbrød og mælk, intet andet. Valdemar præsterede at åbne for en pose med boller, og tage en bid, og åbne for noget tyggegummi. Da jeg så skældte ham ud, og holdt fast i ham, græd han da vi stod i køen. Men jeg lod ham græde, uden at trøste, og det gik også meget hurtig over igen. Der svor jeg at det var sidste gang jeg tog ham med.. (sidste gang smed han en bakke æg ned på gulvet)
Han er den type der vågner på slaget 05.00 hver morgen og flyver af sted til han skal i seng igen. Han kan ikke se tv, og har svært ved at koncentrere sig om ting i mere end 3 minutter af gangen. Og så elsker han at ødelægge alt for hans storebror. Så de skændtes selvfølgelig fra de ser hinanden om morgenen til de skal i seng.
Hvis du vil være ude sammen med han hele dagen og arbejde, er han den nemmeste dreng. Han elsker at ”arbejde” og hjælpe (min mand er tømrer) og han sagtens få tiden til at gå alene i længere tid af gangen. Jeg synes bare det kunne være skønt, at han også kunne være inde lidt og lege. Anders vil ikke være ude hele dagen, og jeg synes at mange af de valg vi foretager, er så livet bliver nemt for mig og min mand, Valdemar får sin vilje og så går det igen ud over Anders…
Når jeg læser brevet synes jeg egentlig ikke det lyder så slemt som det er. Du kan bare ikke slappe af ét sekund med ham, vi er altid på dupperne, for ellers laver han ballade.
Dog skal der ikke herske tvivl om, at vi elsker begge vores drenge lige højt, og det er meget. :0)
Vi får heller ikke passet vores børn ret meget, da jeg får så dårlig samvittighed over at andre skal ræse sådan rundt efter vores børn. (Og vores forældre synes det er hårdt, det har de sagt) Vi har før delt dem op, og så er gået rigtig godt.
Min veninde, som selv har børn, mener jeg skal kontakte kommunen for at få hjælp til ham… Synes bare det er så drastisk. Ved jo han ikke ”fejler” noget, men at det er os der er helt galt på den.
Han er super god til at sove. Altså falde i søvn, og han sover til middag ca. 1,5 t. Han står op kl. 05.00 og kommer i seng 19.30.
Håber ikke allerede du er blevet træt af mig… Det blev lidt længere end planen..
Glæder mig meget til at høre fra dig,
Maria samt familie.