Svar: Væskebehov - 6 mdr.
4. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er en god idé at give din dreng vand af en lille kop, det kan være et snapseglas, et æggebæger eller lignende som passer i størrelsen til hans lille mund. Det er ikke meget han skal drikke, men lidt har også ret og øvelse gør mester. Der er ikke nogen fast mængde på, give ham vand sammen med skemaden og lad ham drikke det han umiddelbart viser interesse og behov for.
Det er rigtig vigtigt at din dreng får varieret kost, da det er med til at holde maven igang. Og nu hvor han er 6 måneder må han meget gerne få de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød - ligesom du kan give ham grøntsagsmos af alle grøntsager og også kan begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen.
Det er rigtig fint at du fortsat ammer ham efter skemad, så du sikrer ham væske nok. Det er altså vigtigt at tilbyde f.eks. 1 dl. grød eller mos og amme bagefter i stedet for at tilbyde 1½ dl. grød/mor og din dreng så afviser brystet efterfølgende.
Derudover kan du tilbyde din dreng frugtmos og også frisk blødere frugt som appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende i hånden at gnaske lidt i. Ligesom han også kan få ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende. Hold igen med banan og giv f.eks. gerne lidt sveskemos i stedet.
Og så lyder det som om at din dreng har brug for at få lidt laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket og du må give en ml. pr kg han vejer og gerne fordele dosis så han får to gange dagligt. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan du give ham 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Giv det dagligt i en periode og skru indtaget lidt op og ned, så du har fornemmelsen af at maven fungerer og forsøg så at regulere maven via den kost du tilbyder ham.
Hans behov for væske er fortsat stort, du skal regne med at han har brug for ca 800-1000 ml i døgnet. Det vil svare til amning 6 gange dagligt og den mængde vand du kan få I ham via kop.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske