Svar: Koble af ...
5. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte
Det lyder rigtig fint det du fortæller og du kan roligt blive ved på den måde. Jeg kan ikke garantere dig at der ikke vil være gråd sidst på eftermiddagen inden sidste lur, men det gør heller ikke noget at din datter græder lidt. Normalt siger man at det er normalt at små børn sammenlagt græder ca 1 time om dagen - gråd er jo deres måde at fortælle at noget ikke er som det skal være. Derfor græder små børn ofte, når de får tøjet af, når de er sultne, når de skal skiftes, når de har brug for at blive taget op, når de er trætte og skal sove osv. Gråd kan således ikke fuldstændig undgås :o)
Det er rigtig fint at lade din datter koble lidt fra i kravlegård, lift, barnevogn osv. hvor hun bare ligger og pludrer lidt med sig selv, legetøjet der hænger så hun kan se det, lyspletten på væggen osv. Det tæller som vågentid og du skal naturligvis tage hende op, når du fornemmer at hun ikke gider det mere, præcis som du også gør.
Det er rigtig fint at du om eftermiddagen forsøger med lidt forskellige metoder, en gang imellem må hun jo sove i sin vogn og andre gange i sin seng - hverdagen skal jo også fungere for jer og der vil naturligt være lidt forskel fra dag til dag. Derfor er det helt fint at du nogle dage vælger at trille hende en tur, andre dage sidder med hende oprejst i din arm og atter andre dage bare putter hende i sengen, prøv at vurdere hvad der virker bedst for jer begge de enkelte dage.
Det er rigtig fint at du ikke synger og laver for meget og for langt et putteritual sidst på eftermiddagen, da det tydeligt bliver for meget for hende - det er super godt set af dig.
Så du kan roligt fortsætte som du gør allerede nu, det lyder meget fint. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske