Svar: Frugtmosen smager ham ikke
5. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Du skriver ikke hvad slags frugtmos du giver, men du kan i princippet give din dreng mos af alle slags frugter. Hold lidt igen med banan, hvis han har tendens til hård mave, men eller kan du give ham alt.
Du kan med stor fordel også lave mos af forskellige bær, det kan være jordbær, hindbær, brombær og lignende. Du kan købe en pose frosne blandede bær og lave mos af dette. Måske han bedre kan lide smagen af bær fremfor smagen af frugt ...
Derudover kan du naturligvis købe mos af frugt og bær på glas og her findes et utal af muligheder. Du kan købe ren frugtmos eller frugtmos tilsat fuldkorn eller ris, du kan købe frugtmos lavet af mere eksotiske frugter som mango og passionsfrugt. Der er masser af muligheder og de fleste er efterhånden økologiske og uden tilsat sukker.
Derudover kan du, med den alder din dreng har nu, sagtens tilbyde ham frisk frugt i hånden, som han selv kan sidde med. Det er fortsat en god idé at tilbyde ham den lidt blødere frugt, som han kan sidde og sutte på, gnaske lidt i. Det kan være appelsinbåde, stykker af blomme, fersken, kiwi eller lignende, ligesom han også kan tilbydes friske bløde bær, f.eks. små hindbær ...
Det lyder som en god idé at holde indtaget af mos og grød nede til ca 1 dl af gangen, da du også fortæller at hans indtag af mælk er faldet end del. Det vil normalt være passende for hans alder med ca 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og derudover kan han så spise sin skemad og få lidt frugtmos og frisk frugt i hånden som mellemmåltider, samt få sit væskebehov dækket af vand. Det lyder også som om at det er sådan du gør.
Det betyder også at når han ikke længere ammes om formiddagen, så vil han måske godt kunne spise lidt mere morgenmad og lidt mere mellemmåltid inden formiddagslur. Her skal han jo ikke følges efter med mælk mere. Så du må forsøge at vurdere hvor meget han indtager til de enkelte måltider, i forhold til at der stadig også skal være plads til en vis mængde mælk :o)
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, mos af bær, tilbydes frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødbjælker, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt det I andre spiser, han må gerne få lidt ris med sovs (boller i karry), kan få indmaden af en frikadelle, kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende. Han skal altså både have mos og så lidt mad i hånden, som han kan sidde og gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske