Brev:
Opdragelse, søvn og renlighed
5. november 2008
Alder:
3 år, 4 mdr.
Opdragelse, søvn og renlighed
Käre Helen,
Det er lang tid siden jeg skrev til dig sidst, men nu synes jeg at jeg har brug for et par gode räd igen.
Ronja er nu 3 är og 4 mäneder gammel og er en utrolig söd, kärlig og sjov pige. Hun er velfungerende og kreativ, en motorisk og verbal stärk pige.
Men – vi er nogen gange ved at fortvivle over at hun ikke hörer efter hvad vi siger til hende. De bemärker det samme i börnehaven – hun glemmer örerne derhjemme, som de siger: Hun skal gerne have en besked 3-4 gange inden hun hörer efter, og ofter er det nödvendigt at blive streng over for hende.
Ronja kom ret sent i trodsalderen og jeg ved ikke om det stadig er det hun befinder sig i?
Det er typisk situationer som at skulle have töj og sko af/pä, börste tänder, rede här osv at vi har problemer.
Tre dage om ugen skal vi tidligt afsted om morgenen, og det er mange gange her at det hele körer op i en spids.
Sä snart hun skal have töj pä, render hun väk, smider sig pä gulvet, hager sig fast til en stol eller lignende og griner höjt. Siger at hun driller os og synes selv at det er meget sjovt. Hvad vi selvfölgelig ikke synes. Det hjälper overhovedet ikke at skälde ud, hun reagerer ikke pä det. Det er ligesom om at hun tror det hele bare er for sjov.
Det drejer sig äbenbart heller ikke om, at hun selv vil klare disse opgaver, for när vi forslär at hun f.eks. selv tager töj pä (som hun egentlig har kunnet meget länge), siger hun at vi skal göre det for hende. I det hele taget gör vi alt for hende om morgenen, hun vil f.x. ikke spise sin yoghurt selv, men vil mades. Vi hjälper hende sä med det hele, men jeg synes det er underligt – hun kan jo det hele selv, men vil ikke!
Det er heller ikke fordi at vi har specielt tidspres om morgenen, vi har tid til alle at spise morgenmad sammen, hyggeputte i sengen osv. De dage hvor jeg er hjemme med Ronja er det egentlig det samme, ogsä her er det en kamp at fä hende i töjet og fä börstet tänder. Hun stritter simpelthen bare imod!
Om aftenen har vi kunnet „löse“ problemet ved at hun fär läst en ekstra godnat-historie hvis hun er hurtig til at komme i nattöjet og fä börstet tänder. Det virker!
Vi har overvejet om vi skulle indföre det samme om morgenen, men pä den anden side synes jeg ogsä at det mä väre muligt at komme nogenlunde fornuftigt afsted tre gange om ugen uden ekstra belönning, der er jo nogle ting i denne verden som man bare skal!
Jeg ved godt at det ikke anbefales i sä tidlig en alder, men den eneste form for „straf“ som egentlig viser en vis effekt, er at hun bliver sendt ind pä sit värelse i et par minutter eller at vi gär ud af det värelse hvor hun befinder sig i indtil hun hörer efter. Dette er dog altid sidste udvej, vi forsöger altid först at tale med hende, derefter skälde ud og sä hvis intet hjälper (hvilket desvärre ofte er tilfäldet) – et timeout.
Jeg föler simpelthen at hun ikke har respekt for os, hun griner bare af os. Da hun har et utroligt godt sprog, er det ogsä en temmelig stor udfordring at tale hende til fornuft. Hun har altid 100 forklaringer og argumenter hvorfor hun nu gjorde som hun gjorde.
I börnehaven er det andre situationer hvor hun ikke hörer efter. F.eks. löb hun fra pädagogerne pä en gä-tur og standsede först oppe ved den store vej. Det nyttede ingenting at kalde eller räbe Stop, Ronja fortsatte bare.
Eller hvis de giver hende en besked eller spörger hende om noget ignorerer hun dem ofte.
Det hjälper ikke ligefrem pä det hele at jeg er gravid i 6. mäned og ofte er trät. Da Ronja stadig sover meget lidt og uroligt (fra 20 til 06 om natten, ingen middagslur, vägner 2-3 gange om natten og kommer ind til os for at sove), föler jeg mig bare sä udkört. Jeg föler ogsä at hun til en vis grad „udnytter“ at jeg ikke längere er sä mobil, netop ved at smide sig pä gulvet eller kravle ind under bordet, när der er noget hun ikke vil. Og hvad gör man sä?
Det hele har stäet pä temmelig länge, ogsä inden Ronja fik at vide at vi fär en baby i familien. Sä jeg tror ikke kun at hendes opförsel er en reaktion pä min graviditet.
Hun er meget glad og kärlig over for smä börn, og hun taler meget om när babyen kommer. Vil gerne röre ved min mave og taler til babyen derinde.
Et andet spörgsmäl drejer sig om putte-ritual og sövn. Som nävnt har Ronja altid sovet lidt og uroligt med flere opvägninger om natten.
Hun har siden hun var baby ikke kunnet falde i sövn alene, sä vi har altid väret pä hendes värelse til hun sov. Det er som regel mig der putter hende. Jeg ligger med hende i sengen med en bog og synger et par godnat-sange og hun falder for det meste meget hurtigt i sövn . Men – det med at ligge og putte med hende i sengen er jo lidt en därlig vane….det har pä mange mäder virket godt for os, fordi at hun pä den mäde faldt hurtigst til ro og jeg egentlig ogsä synes det er hyggeligt. Men jeg gruer lidt for när babyen kommer og der er to börn som skal puttes….
Ronja bliver meget ulykkelig hvis jeg gär ud af hendes värelse, inden hun er faldet i sövn og hun söger tät kropskontakt. Om natten när hun kommer ind til os, er det nok for hende at ligge pä en madras ved siden af mig og holde i händ intil hun falder i sövn igen, der söger hun ikke sä tät kropskontakt.
Jeg söger nogle ideer til hvordan vi pä en blid mäde kan fä lärt hende at falde i sövn selv, inden babyen kommer. Vi har prövet at forslä en ekstra godnat-historie istedet for at jeg putter hos hende, men den virker ikke….hun vil hellere have at jeg ligger med hende til hun sover. Jeg har spurgt hende om hvorfor hun hun ikke vil sove selv, og Ronja fortäller at der er dyr pä hendes värelse när det bliver mörkt og dem er hun bange for. Derfor skal jeg väre hos hende. Der er en vägelampe pä värelset og mörklägningsgardiner, sä der ikke er nogen skygger fra träer, etc. Vi har leget med tanken om at lade Ronja og babyen sove pä samme värelse, for at se om det mäske kunne hjälpe pä Ronjas sövn, men det mä tiden jo vise.
Mit sidste spörgsmäl handler om renlighed. For ca 2.5 mäned siden stoppede Ronja med at bruge ble om dagen. Det er gäet rigtigt godt, med kun fä uheld.
I starten havde hun om morgenen en väd ble när hun vägnede efter natten. Sä gik der ca 2 uger hvor hun vägnede 1-3 gange om natten og skulle pä WC for at tisse.
Fra den ene dag til den anden skulle hun ikke längere pä WC om natten og bleen var tör om morgenen. Det har nu väret sädan i ca. en mäned. Kan vi gä ud fra at det var processen til at blive renlig om natten ogsä? Skal vi begynde at lade hende sove uden ble?
Det var en lang smöre, gläder mig til at höre fra dig!
Kärlige hilsner fra
Ronjas Mor