Svar: Opdragelse, søvn og renlighed
5. november 2008
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Ronjas mor
Tillykke med at du er gravid og at I dermed bliver en lille familie på fire :o)
Det er meget normalt at børn i Ronjas alder har problemer med at høre efter - forstået på den måde, at barnet skal gøre det vi forældre beder dem gøre, det skal opføre sig på en måde som vi kan holde ud, det skal gøre det vi vil have dem til. Samtidig virker det enormt frustrende, når børn griner af det vi siger og ofte er det udtryk for usikkerhed.
Du fortæller at Ronja løber væk, siger hun vil drille jer, for hende er det en leg. Hun forstår simpelthen ikke, hvorfor det ikke er en leg for jer. For hende er det jo sjovt at løbe væk og få jer til at løbe efter og sige de sætninger hun godt ved kommer "kom nu Ronja, du skal have redt hår", "Kom nu Ronja ellers kommer vi for sent" osv.
Det er meget vigtigt at I tænker på at børn spejler sig i de voksnes måde at gøre tingene på, det hun læser i jer. Hun skal altså kunne se på jer, når grænsen er overskredet og derfor er det fint at I markerer, når det sker. En ting er naturligtvis de små dagligdags kampe omkring påklædning osv. noget andet er hvis hun stikker af og risikerer at blive kørt over. Jeg håber at pædagogerne i børnehaven har fortalt hende at sådan må hun aldrig gøre mere ... og hvorfor.
Der er jo ingen tvivl om at Ronja godt ved at hun skal stoppe ved vejen, men hun skal også lære at I bliver bange, kede af det osv. når hun løber sin vej. Hun bliver nødt til at forstå, hvorfor det er forkert.
Det er en forudsætning for at høre efter, at hun har forstået betydningen af det hun skal gøre. Hvis I kun skælder ud, så opfatter hun naturligvis at hun gjorde noget forkert og hun vil føle sig afvist, men hun vil ikke nødvendigvis forstå hvorfor det er forkert. Tænk derfor over, hvad det er, hun skal lære i de situationer, hvor du vil have hende til at gøre noget andet. Hun skal jo ikke holde op med at lege og drille jer, fordi hun bliver bange for jeres reaktion, men fordi hun skal lærer at det ikke er det rigtige tidspunkt at lege på. Hun skal lære almindelige sociale spilleregler og hvorfor det nogle gange er bedre at gøre noget fremfor noget andet.
Hvis I f.eks. oplever at hun løber sin vej, løber væk fra jer, så vil I naturligvis meget let komme til at skælde ud og det er til en vis grad også helt okay, hun skal jo vide at her gik hun over stregen - men hun skal også vide hvorfor "Ronja, det må du aldrig, aldrig nogen sinde gøre mere. Jeg bliver så bange når du løber din vej .." og hun skal kunne se på jer at I mener det og hvad I føler. Hun skal altså klart opleve at det er er ikke sjovt.
Når det er tøjet det drejer sig om, så fortæl hende, hav øjenkontakt med hende og fortæl hende, hvad det er I vil have hende til og hvorfor. En gang imellem kan I måske godt lege fangeleg - "nå, skal du løbe fra mig, det går ikke, så tager jeg dig og kilder dig ..." og så løber du efter hende og giver hende en kildetur eller lignende, så hun oplever den fysiske kontakt, mødes I sin leg, sin lyst til at lave sjov med jer. Men så skal det også stoppes, se på hende, have øjenkontakt og fortæl hende så er nu kan I ikke lege mere, nu skal hun tage tøj på. Igen skal hun kunne se på jer, at I mener det.
Du spørger til lokkemidler som f.eks. en historie, og jeg tænker at man i stedet for at lokke, måske en gang imellem kan belønne - altså hvis hun en dag rent faktisk er hurtig til at tage sit tøj på og komme igang med morgenmaden, så kan I jo rose hende for det og så belønne med en historie "hvor er det dejligt at du selv har taget tøj på idag, nu har vi tid til at læse en historie imens du spiser morgenmad ...".
Med hensyn til putteritual og søvn, så lyder det som om at Ronja er en pige, der søger rigtig meget tryghed, når hun skal sove og det er i helt normalt at børn i hendes alder er bange for mørke og små dyr. Derfor er det rigtig fint at I har en natlampe og det er super at I giver hende den fysiske kontakt hun har behov for, for at kunne falde stille og roligt i søvn. Det er også rigtig fint, at hun kan komme ind til jer i løbet af natten, når hun vågner af en drøm og kan sove videre på en madras på gulvet. Sådan er det i perioder og som du selv skriver, så sker der rigtig meget med hende lidt nu - hun gennemgår en stor udvikling.
Men måske kan I begynde at sidde ved siden af hende i sengen, så hun stadig kan mærke jer, I kan holde hende i hånden, nusse hendes tæer osv. imens I sidder og læser godnathistorie, så I kommer væk fra at ligge helt tæt. Hun vil jo stadig kunne ligge tæt op af jer, men I sidder i stedet for at ligge og I skal naturligvis fortælle hende at det er fint sådan, at I er der, passer på hende osv. I skal blive siddende hos hende til hun sover ligesom nu, men altså sidde i stedet for at ligge.
Som I beskriver Ronja tænker jeg at det er vigtigt at tage det meget stille og roligt og gå frem i etaper. Altså fra at ligge sammen med hende, sidde sammen med hende. Derefter måske kunne sidde ved siden af sengen og så stille og roligt kunne gå frem og tilbage. Man skal dog hele tiden også huske på at hun jo stadig er en lille pige og at hun naturligt søger netop tiden om aftenen, hvor hun skal sove, som dér hvor hun kan få jer 100 pct. for sig selv. Især når den lille kommer, vil putningen af Ronja, være hendes tid og det er også vigtigt at prioritere.
Med hensyn til ble om natten, så lyder det som om at hun godt kan undvære den, hvis hun i en måned slet ikke har haft våd ble, når hun er vågnet. Hvis hun selv er interesseret i at komme af med bleen, så synes jeg det er et forsøg værd :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende - og med graviditeten fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske