Brev:
Soveproblemer - 2 mdr.
5. november 2008
Alder:
2 mdr.
Soveproblemer - 2 mdr.
Hej Helen
Vi skrev til dig for en uge siden omkring sovevaner, men vi er stadig meget usikre på, hvad vi skal gøre.
Vores dejlige søn Victor er nu snart 12 uger, og i de sidste 4-6 uger har vi haft et stort soveproblem om dagen. Victor sover rigtig godt om aftenen og natten, tilsammen får han her ca. 12 timers søvn. Alligevel virker han meget hurtigt træt og irritabel om morgenen. Allerede efter en time bliver han ked af det og plydre. Det eneste der hjælper er at gå rundt med ham pakket ind i dynen indtil han ikke kan holde sine øjne åbne længere, hvis vi sidder ned eller lægger ham, går han helt amok og stopper ikke igen, før vi tager ham op og gå rundt med ham.
Det er meget frustrerende for os, at Victor bliver så ked af det og vil bæres rundt, hver gang han er træt og skal sove, for han sover ikke mere end en halv time adgangen om dagen, så han skal lægges til at sove temmelig mange gange for at få de 15 timers søvn, et barn i hans alder har brug for.
Victor falder desværre aldrig til ro ved brystet, skriger bare og nægter at ligge der, hvis han er træt - vil kun gå rundt. Vi kan simpelthen ikke finde ud af, hvad vi skal gøre, for alle siger til os, at vi ikke må starte noget, vi ikke kan eller vil fuldføre. At vi bliver trætte af at gå rundt med ham, hver gang han er træt, og at det må vi ikke (og det vil vi jo heller ikke) men der er ingen, der kan svare på, hvad vi så skal gøre, når han skriger og skriger selv om han sidder eller ligger ved os.
Er vi ved at starte en dårlig vane for ham, hvor han kun kan trøstes ved at gå rundt? Eller er han for lille til at få dårlige vaner? Hvordan bryder vi denne eventuelle dårlige vane?
Soverutinen med at amme ved det ene bryst, skifte, svøbe og amme ved det andet bryst, virker slet ikke på Victor, da han ikke have brystet, men kun vil gå rundt. Har du et råd til os?
Venlig Hilsen
Victors far og mor