Svar: Soveproblemer - 2 mdr.
5. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Victors far og mor
Der må være en grund til at Victor tydeligt ikke kan finde roen om morgenen og i løbet af dagen. Han sover godt aften og nat, hvor du ammer ham og han falder til ro igen - men i dagtimerne har I problemer ... hmmm.
Du fortæller at I har forsøgt at svøbe ham, amme, skifte, svøbe, amme og at han afviser brystet og afviser at blive svøbt,- han græder, vil bare ikke noget ... Jeg tænker at der er 3 ting der kan gøre sig gældende her:
1. At I simpelthen putter ham for tidligt. Du fortæller at han har sovet godt om natten og efter lidt kort vågentid, så bliver han pylret og utilfreds og det tolker du som behov for at sove igen. Men måske er han ikke træt nok til at sove og derfor bliver det til powernap hele dagen igennem.
Det er vigtigt at I kender til små børns bevidsthedsstadier. Han har nogle små signaler som giver en idé om hvorvidt han er træt og skal puttes, har lyst til at pludre eller hvad hans behov er og nogle gange kan man godt komme til at putte barnet en lille smule for tidligt ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Punkt 2. som man skal overveje er om han er sulten. Du fortæller at han aldrig falder i søvn ved brystet, men altid er vågen i forbindelse med amning. Hvordan oplever du din mælkemængde? Har du fornemmelse af at du har masser af mælk, kan du høre at han synker, kan du se mælk i mundvigene på ham, kan du mærke at brystet er fyldt med mælk og mere slapt og eftergiveligt, når han har spist hos dig. Har han godt gang i maven og tager han rigtig godt på .... eller?
I kan overveje om I skulle forsøge at tilbyde ham lidt ekstra mælk på flaske. Det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning, simpelthen for at se om det vil give en forskel. Ud fra jeres tidligere breve og beskrivelse af Victor må mælkeindtaget også vurderes som en faktor. At han er så vågen som han er, kan faktisk godt være tegn på at han har brug for ekstra mad ...
Punkt 3. handler om hvorvidt han kan have ondt. Hvis han konsekvent vægrer sig mod at blive puttet og vægrer sig mod at ligge ned, så må man overveje om han kan have smerter. Hos jer, er det dog kun i dagtimerne at der er problemer, han sover jo godt om natten, så smerter burde være udelukket ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske