Brev:
Andre sovevaner i vuggestue
5. november 2008
Alder:
11 mdr.
Andre sovevaner i vuggestue
Kære Helen,
Jeg har atter brug for lidt input fra dig, så jeg forhåbentlig kan blive lidt roligere omkring Lara's start i vuggestue.
Hun er kun lige startet og egentlig synes jeg, at det går rigtig godt med at aflevere hende. Pædagogerne siger, at hun har det godt, og at hun virker tryg med de nye omgivelser. Hun virker glad for at komme derned, så det er ikke dét som giver mig utryghed. Utrygheden og uroligheden fra min side skyldes helt og holdent, at de har en HELT anden rytme i vuggestuen, end den Lara har været vant til herhjemmefra.
Lara har altid sovet omkring kl 10 og 1½ time frem og igen fra ca. 14-15 og 1½ time frem. Men det går slet ikke sammen med vuggestuens rytme for hvornår de andre børn sover. Madtiderne er de samme +- 1 time, så det er egentlig ok. Men Lara er nu kommet ind i deres rytme, hvor hun slet ikke "når" at få sin formiddagslur, da de allerede spiser kl.11. Hun sover så ca. 1½ time lige omkring kl.12 og er slet ikke til at putte om eftermiddagen trods hun er RIGTIG træt. Aftenputningen er også noget rod, da hun nu er godt 45 min. om at falde til ro. Stort set hele eftermiddagen klynker hun og gnider sig i øjnene.
Er det ok, at et barn på 11 mdr kun får 1½ times søvn om dagen og ca. 10-11 timer om natten? Jeg skal starte på arbejde om 1½ uge og er ret bekymret for, at min datter slet ikke kommer til at trives med den nye rytme - kan se på hende, at hun er udmattet af mangel på søvn.
Natten er egentlig ok - hun vågner stadig nogle gange og har således aldrig rigtig sovet HELT igennem, som jeg ved, at mange andre børn i hendes alder gør. Men jeg er da kommet ned på "kun" at skulle putte hende 1-2 gange, så det må da anses for positivt trods alt :0)
Jeg ser frem til at høre fra dig, og håber, at du kan give mig lidt ro og tro på, at det nok skal gå den rigtig retning :0)
Kærlig hilsen
Lara's mor