Svar: Andre sovevaner i vuggestue
5. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Laras mor
Jeg kan godt høre at det er svært at få Laras sovetid overholdt, men umuligt er det vel ikke ...? Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor de ikke kan putte Lara kl. 9.45-10 til formiddagslur og så lade hende sove 45 minutter til 1 time der, komme op og få frokost sammen med de andre, og så blive puttet til middagslur kl. 13.30. Kan du ikke tale med dem om det? Der må da være børn på Laras alder eller yngre, som naturligt har behov for to lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur.
I vuggestuen modtager de vel børn helt ned til 6 måneder ... Det kan ikke passe at det ikke kan være mere fleksibelt.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at putte Lara to gange dagligt og hun således skal nøjes med en middagslur mellem 12-14 så må det være sådan. Du må så tro på at hun et eller andet sted selv vil regulere det ind, så hun sover 1½-2 time om dagen, når hun har brug for det og falder tidligere i søvn om aftenen, så nattesøvnen bliver lidt længere .. Der sker ikke noget ved at hun i en periode kun sover 12 timer i døgnet, det er helt okay, men du har ret i at de fleste børn på Laras alder har behov for ca 13½ time, for at være dækket ind. Hun mangler altså den time til halvanden, som hun plejer at få om formiddagen.
Så mit råd er, at du taler med vuggestuen om hvorvidt det er muligt at putte Lara til formiddagslur og en lidt senere middagslur, da hun ikke er ældre end hun er. Og hvis dette ikke er muligt, så må du tro på at hun selv regulerer sit behov ind og sover længere til middag og falder tidligere i søvn om aftenen, fordi hun har brug for det.
Det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske