Svar: Skriger stadig når han vågner
5. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Med den alder din dreng har nu, så ændrer hans søvn sig. Det er sådan at vores søvn består af forskellige stadier og følger en helt bestemt rytme, nogle perioder sover vi let, nogle perioder sover vi dybt og i nogle perioder drømmer vi.
I 3-4 måneders alderen begynder små børns søvn at ændre sig lidt, så den i sammensætning minder lidt mere om voksnes. Man kan f.eks. ofte se at barnet drømmer mere, virrer med hovedet, klynker og smasker i søvne og man kan også som du opleve at barnet vågner med gråd - men stadigt halvtsovende og det skyldes højst sandsynligt at han drømmer og/eller bliver vækket af en lyd som forvirrer ham, gør ham ked af det.
Netop om morgenen, hvor han har sovet en helt nats søvn og været igennem alle søvnfaser, søvnstadier, så vågner han stille og roligt op, ligger og pludrer, kigger osv.
Det bedste du kan gøre er, at du er der for ham, tager ham op, beroliger ham og evt. ammer ham - præcis som du også gør, så han falder til ro og atter bliver afslappet.
Det du oplever er altså helt normalt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske