Svar: At rulle og trille
12. april 2004
Alder:
6 mdr.
Kære smilende Tina
Du kan godt blive ved med at smile for du har en pragtfuld datter, som udvikler sig fint og flot. Du behøver ikke være bekymret.
Først omkring de 6 mdr begynder de fleste børn at gribe efter deres fødder og trille om på siden. Hvis I fortsat skubber lidt på numsen, så skal hun nok lære at komme videre rundt.
Først i 6-9 mdr´s alderen begynder det fleste børn at krybe og hun er godt på vej idet hun nu er begyndt at dreje om sin akse.
Med hensyn til at komme fra maveliggende stilling og om på ryggen, så har hun jo vist jer at hun godt kan. Det kræver en vis styrke i armene. Fra at støtte på albuerne, når hun ligger på maven, skal hun begynde at arbejde sig op på strakte arme og derfra trille om på ryggen. men som du beskriver hende så kan hun sikkert godt, der er bare så meget andet hun koncentrerer sig om lige i øjeblikket.
De fleste børn begynder først at gøre hoppebevægelser omkring 6 mdr´s alderen. Givhende 'ride-ranke' ture på knæet, så kommer det nok og lad hende endelig bruge dig selv at kravle rundt på.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske