Svar: Indføring af rutine
5. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
I forhold til Matthes alder, så er det fornuftigt at arbejde på en fast rytme og rutine for dagen. Det vil ofte være relevant at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Ofte vil den sidste lur ligge så sent i denne alder, at barnet er vågen om aftenen og går sent i seng. Det er således ikke udsædvanligt at barnet i denne alder, sover en powernap tidlig aften og herefter er vågen og først går i seng kl. 22 ...
Rytmen kommer først rigtig, når man begynder at give barnet skemad. Det vil her være en god idé at holde indtaget af skemad på nogenlunde faste tidspunkter, så barnet får en rytme der på sigt passer med at vi spiser morgen, frokost og aftensmad sammen og barnet sover så imellem disse måltider. I takt med at barnet begynder med skemad flere gange dagligt og også bliver ældre, vil det naturligt påvirke søvnen og antal lure i løbet af dagen og et barn på 6 måneder vil f.eks. ofte begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt og vil så gå i seng omkring kl. 20. Tingene ændrer sig altså lidt hele tiden.
Det du kan gøre nu er at give din dreng nogle gode putteritualer. Det vil sige noget genkendeligt, en god måde at falde i søvn på. Det kan være at blive ammet/få flaske og så blive svøbt, få en sut og en sutteklud og falde i søvn med den. Kluden kan følge barnet videre frem, være det barnet kender og forbinder med at skulle sove, overgive sig til søvnen. At synge for ham, kærtegne ham på en bestemt måde osv. er også en rigtig god idé, i forhold til at lære ham gode sovevaner.
Du skal ikke vække din dreng når han har sovet 1½ time. Han må gerne sove længere lure og skal stadig have lov til at regulere dette. Nogle børn sover 3 lige lange lure, nogle børn sover 2 længere lure og en eller to meget korte lure og nogle børn sover på en anden måde. Den forskel er normal og sådan skal det være. Du må tro på at han selv regulerer ind efter sit behov.
Der kan være forskellige situationer hvor man bliver nødt til at vække børn, men det er ikke aktuelt hos jer. Matthes skal have lov til at sove det han har behov for og så må du forsøge at holde en nogenlunde fast rytme, som så vil blive lettere at holde, i takt med at han starter med skemad.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, nogle børn har brug for en ekstra amning morgen og powernapper så lidt på morgenstunden og det er helt okay.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til sen eftermiddagslur og det er denne lur der ofte ligger så sent, at barnet er vågen det meste om aftenen
Aften: Ammes og puttes til natten. Ammes ofte hyppigt om aftenen og nogle vælger også at give flaske om aftenen inden natten
Sen aften/nat: Ammes 1-2 gange efter behov. De fleste børn har behov for amning både omkring midnat og midt nat, men det afhænger af hvor sent sidst barnet går i seng og altså af hvor sent barnet har fået mælk om aftenen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, tider på planen får du, når det bliver aktuelt med skemad :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske